خانه » بلاگ » قرارداد اجاره به شرط تملیک
قرارداد اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره به شرط تملیک         

     01.png 3_221205154354.jpg

امروزه با بالا رفتن قیمت های مسکن و درآمدهای پایین افراد جامعه، مردم نیازمند به نهادهای حقوقی ساخته که به سبب آن می توانند قبل از پرداختن کامل پول، حق تصرف و استفاده از مسکن را بدست می آورند.
یکی از نهادهای حقوقی رایج برای این منظور، قرارداد اجاره به شرط تملیک است. طرفین این قرارداد اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. اما بیشتر میان بانک ها و اشخاص خصوصی این قرارداد منعقد می شود. واژه اجاره به شرط تملیک در سال های اخیر به لحاظ نیاز های روز افراد، وارد عرصه حقوقی کشور شد. طرفین قرارداد با نیت این که عین مال تا پایان مدت اجاره در اختیار مستاجر است و پس از پرداخت آخرین قسط به مالکیت مستاجر در می آید.
مدت اجاره در این قرارداد بر اساس عمر مفید اموال تعیین می شود. مستاجر تا پایان مدت اجاره می تواند از منافع مال بهره ببرد ولی صاحب قطعی آن نیست؛ چون این قرارداد در صورت اجرای تعهدات تغییر خواهد کرد.

این قرارداد به دو صورت محقق می شود:

•    اجاره به شرط رضایت

در پایان قرارداد اجاره، اگر مستاجر خواهان عین مستاجره باشد، اصل آن را به مالکیت در می آورد و موجر در هنگام عقد قرارداد انتقال عین را اعلام می دارد. لذا می توان گفت که در این قرارداد تصمیم گیری نهایی توسط مستاجر گرفته می شود. انتقال قطعی عین محصول مورد نظر منوط به رضایت مستاجر است و نیاز به پذیرش دو طرف نیست.

•    اجاره به شرط نتیجه

این نوع قرارداد یکی از رایج ترین و ساده ترین از انواع اجاره به شرط تملیک است. چنانچه تمامی شرایط رعایت شود، عین مستاجر به مستاجر انتقال پیدا می کند. اجاره ای که در مدت معین پرداخت می شود، به عنوان ثمن در مقابل عین قرار خواهد داشت.

کاربرد قرارداد اجاره به شرط تملیک در ملک

این گونه از قرارداد ها معمولا برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که توان خرید ملک را به صورت قطعی و تمام ندارند اما با این روش می توانند به صورت اقساط صاحب ملک شوند.
تنظیم بیشتر قرارداد به شرط تملیک به پایه شرط دوم نوشته می شود؛ یعنی در پایان مدت اجاره، به شرط رعایت مندرجات، ملک در اختیار مستاجر قرار می گیرد.
اما لازم به ذکر است که قرارداد اجاره به شرط تملیک نه تنها فقط برای معاملات ملکی استفاده می شود بلکه در خصوص معاملات خودرو نیز مورد استفاده است. شرکت های خودرو ساز که فروش لیزینگی دارند، از این قرارداد استفاده می کنند.
بنابراین شرکت فروشنده، خودرو را برای مدت مشخص به خریدار اجاره می دهد و او را موظف می کند که اجاره بها را در زمان های مقرر شده، پرداخت کند. چنانچه خریدار خودرو تا پایان قرارداد، تعهدات خود را به درستی انجام دهد؛ خودرو به او تعلق می گیرد. همچنین فروشنده متعهد می شود مالکیت وسیله را به نام خریدار انتقال دهد.

تفاوت اجاره به شرط تملیک با بیع اقساطی

در قرارداد اجاره به شرط تملیک، باید گفت که انتقال بعد از تعهدات انجام می شود. درواقع عقد اجاره مقدمه ای برای بیع بعدی می باشد؛ اما در خصوص قرارداد بیع اقساطی، از ابتدا مقصود و هدف طرفین انعقاد عقد بیع بوده است. در این قرارداد از زمان جاری شدن عقد بیع، اموال به مشتری منتقل می شود.

تعهدات مستاجر

•    مستاجر متعهد می شود که مسئولیت مالی که به صورت امانی تحت اختیار وی است، حفظ و نگهداری کند
•    مستاجر متعهد می شود که اقساطی که در زمان مشخص مقرر شده است را بپردازد.

تعهدات مالک

•    مالک متعهد می شود که عین مال را بدون نقص سالم در اختیار خریدار قرار دهد.
•    مالک متعهد می شود که حق هیچ گونه شخص ثالثی به آن تعلق نگرفته باشد و تا پایان نیز تعلق نگیرد
•    مالک متعهد می شود که هزینه تعمیرات و نگهداری بر عهده مالک قرار دارد
•    از هرگونه بهره برداری از عین مستاجره به نفع خود، خودداری خواهد کرد

شرایط قرارداد اجاره به شرط تملیک

1.    برای انعقاد صحیح قرارداد، لازم است که شرایط طرفین، قصد و رضایت موجر و مستاجر مشخص گردد.
2.    موجر و مستاجر دارای اهلیت باشند. مجنون، صغیر و سفیه نباشند
3.    مال مورد اجاره کاملا معین و معلوم باشد
4.    هدف طرفین باید یک امر مشروع و قانونی باشد
5.    مال مورد معامله باید یک مال مصرف نشدنی و قابل بقا باشد

آثار قرارداد

•    موجر باید مال مورد نظر را سالم تحویل مستاجر دهد. همچنین مستاجر موظف است اقساط اجاره را در زمان های تعیین شده پرداخت کند
•    مستاجر تا پیش از پرداخت آخرین قسط، مال به تملیک وی در نمی آید و نزد وی امانت است. در نتیجه اگر مال بدون تقصیر مستاجر تلف شود، وی مسئولیتی برای جبران خسارت به موجر ندارد
•    در صورتی که از سوی مستاجر تخلف صورت گیرد، به ویژه عدم پرداخت اقساط اجاره بها، قرارداد خود به خود فسخ می شود یا موجر حق فسخ را خواهد داشت
•    با تمام شدن مدت قرارداد اجاره و با پرداخت آخرین قسط، مال مورد نظر تحت اختیار مستاجر در می آید و عقد بیع، منعقد و کامل می شود.

انقضای قرارداد اجاره به شرط تملیک

•    زمانی که مدت زمان اجاره تمام شده باشد و مستاجر به شروط مورد توافق عمل کرده باشد و به موقع اقساط پرداخت کرده باشد، عین مستاجره به ملکیت مستاجر در می آید و قرارداد خاتمه می یابد
•    زمانی که مستاجر به شروط حقوقی خود عمل نکند موجر حق دارد عین مستاجره را پس بگیرد
•    انقضای قرارداد ممکن است بر اثر فسخ موجر یا مستاجر در ضمن مدت اجاره صورت پذیرد

جمع بندی

قرارداد اجاره به شرط تملیک یکی از قراردادهای چالش برانگیز حقوقی است؛ زیرا براساس آن منافعی به خریدار تعلق می گیرد. این گونه قراردادهای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد توان خرید مالی نداشته باشد و فروشنده قصد داشته باشد که مال مورد نظر خود را به صورت اقساطی در اختیار شخص قرار دهد.
 

                                                                                                      01.png

 

نوشته شده در 1400/10/12 - 19:18:26
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©