خانه » بلاگ » قرارداد حفر چاه
قرارداد حفر چاه

قرارداد حفر چاه

قرارداد حفر چاه

قرارداد حفر چاه       01.png چاه1.jpg

حفر چاه چیست؟

حفر چاه و قنات، برای استفاده روزمره یا مقاصد کشاورزی پیشینه ای کهن دارد. در عین حال امروزه بیشتر برای فاضلاب های خانگی از روش حفر چاه استفاده می شود؛ این روش می تواند در ابعاد و اعماق مختلف و به شیوه های گوناگون اجرایی شود.
قدیمی ترین روش بهره برداری از آب چاه، استفاده از سطل های ساده وصل شده به طناب بود؛ اما اکنون از پمپ دستی یا الکترونیکی برای کشیدن آب از چاه استفاده می شود.
برای حفر چاه باید به نکات مختلف و مهمی از جمله؛ شیب زمین، نوع خاک، ابزار حفر و...  توجه نمود. برای مثال در مکان هایی که آب به سطح زمین نزدیک است، مانند آب و هوای معتدل و بارانی، حفر چاه مناسب نیست و بعد از چند متر حفر به آب می رسیم.


در این قرارداد که از انواع قراردادهای پیمانکاری است، پیمانکار متعهد می شود، در برابر دریافت حق الزحمه توافقی اقدام به عملیات نماید.
این قرارداد مانند هر قرارداد دیگری از دو طرف پیمانکار و کارفرما تشکیل می شود و هنگام کتابت قرارداد اطلاعات طرفین قرارداد و مشخصات دقیق طرفین باید ذکر شود؛ همچنین موضوع قرارداد، همانند قراردادهای دیگر پیمانکاری هنگام انعقاد قرارداد، به صورت دقیق و بدون هیچ گونه ابهامی مشخص شود.
در قسمت مدت قرارداد ذکر می شود، در صورتی که موعد تعیین شده در قرارداد به تاخیر بیفتد، فرد مسئول به پرداخت جریمه مشخص شده خواهد بود.

انواع چاه

•    چاه دستی: قدیمی ترین شیوه حفر چاه که به وسیله ابزارآلاتی چون بیل و کلنگ ایجاد می شود. از آن جهت که چنین روشی مشکلات و سختی های خاص خودش را داراست، بیشتر در مناطقی حفر می شود، که فرد خیلی زود بتواند، به آب برسد. در این روش برای جلوگیری از ریزش دیواره چاه، آن را به وسیله سنگ، بتون یا آجر پوشش می دهند. حفر چاه های دستی بیشتر به عنوان آب شرب و مصرف دام استفاده می شود.

•    چاه نیمه عمیق: چاهی که تا اولین سفره آب زیر زمین حفر شود، را چاه نیمه عمیق می گویند.

•    چاه عمیق: این چاه ها معمولا با دستگاه های حفاری، حفرمی شوند و عمق آن از سفره های زیر زمینی زیادی می گذرد.

•    چاه اکتشافی: دلیل حفر این چاه ها معمولا اکتشافات و تحقیقات علمی بوده.

•    چاه گمانه: معمولا وقتی می خواهند، درمحلی که شناختی به سفره های آب زیر زمینی آن ندارند، چاهی را حفر کنند، چنین چاهی حفر می شود، تا با سفره آب آن منطقه آشنا شوند.

•    چاه آرتزین: نام این چاه برگرفته از منطقه ای در فرانسه به نام آرتوز است. هنگامی که افراد چاهی حفر کنند و به دلیل سخت بودن لایه ها آب به راحتی به سطح زمین نرسد و فوران کند، بدان چاه آرتزین می گویند.

•    چاه پیزومتری: این چاه ها برای مطالعه نوسان سطح آب زیرزمینی، تهیه نقشه های تراز آب و مقایسه آب ورودی و خروجی سفره حفر می شود.

•    چاه مشاهده ای: وقتی بخواهند تغییرات سطح آب یک چاه را مشاهده کنند، اقدام به حفر و پمپاژ چنین چاهی می کنند.

انواع شیوه حفر چاه چاه 2.jpg

•    ضربه ای
•    چرخشی
•    توربینی


نکات مهم در عقد قرارداد حفاری

•    کنترل هویت چاه کن
زمان بستن قرارداد باید اطلاعات کارگران مانند پاسپورت چک شود. توجه داشته باشید، که اگر در حین حفر چاه مشکلات ایمنی برای کارگران اتباع اتفاق افتد، اداره بیمه به هیچ عنوان خسارتی پرداخت نمی کند.
•    تعیین وظایف طرفین
در متن قرارداد باید به طور واضح مشخص شود، که هر یک از طرفین چه وظایفی دارند. همچنین باید معین گردد، تامین وسایل حفاری بر عهده کدام یک از طرفین است. در برخی موارد کارفرما ابزارآلات حفاری چاه را تامین می-کند؛ در صورتی که وظیفه اصلی کارفرما پرداخت هزینه حفاری چاه است.
•    تعیین مدت قرارداد
این قرارداد مانند هر قرارداد دیگری دارای مدت زمان مشخصی می باشد. اگر مدت زمان قرارداد خیلی کم باشد و مقنی عجله کند، ممکن است به دیل عدم تمرکز و عجله کارش را درست انجام ندهد، یا احتمال خطرات جانی برای او نیز وجود دارد.
•    تعیین مسئولیت حوادث
بهتر است در قرارداد به طور کامل در همان ابتدا توضیح داده شود که کلیه موازین ایمنی را رعایت کند و در صورتی که حوادث جانی و مالی او را تهدید کند، کارفرما هیچگونه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت ندارد.

تعهدات پیمانکار

•    پیمانکار موظف است، کلیه نیروهای انسانی عملیات حفر چاه را تامین کند.
•    پیمانکار موظف است، قبل از شروع عملیات حفر چاه، بررسی های لازم را در خصوص کیفیت موانعی از جمله فاضلاب، آب، برق و... به عمل آورد.
•    پیمانکار موظف است، خاک های حاصل از حفاری را در محل مناسب دپو کند، تا برای عملیات اجرایی مزاحمتی ایجاد نکند.
•    پیمانکار موظف به رعایت و فراهم آوردن، تمامی جوانب ایمنی و حفاظتی برای حفظ سلامت نیرو ها است.
•    پیمانکار موظف است، در صورتی که مسئله جدید و مهمی پیش آمد، سریعا با کارفرما در میان گذارد و کسب تکلیف کند.
•    پیمانکار موظف است، پس از پایان کار روزانه، دهانه چاه را با صفحه مشبک مقاوم بپوشاند.
•    پیمانکار موظف به رعایت کلیه مقررات قانون کار مصوب کشور است.

تعهدات کارفرما

•    کارفرما موظف است، تمام هزینه های قرارداد را به پیمانکار پرداخت کند.
•    هزینه های مصرفی جهت اجرای عملیات در محل کارگاه برعهده کارفرما است.
•    کارفرما موظف است، محلی برای استراحت و غذا خوری کارگران عملیات فراهم آورد.

ضمانت حسن انجام کار از طرف پیمانکار

پیمانکار متعهد می شود، هنگام مبادله قرارداد اقدام به ضمانت حسن انجام کار کند، که معمولا به صورت ضمانت بانکی یا سفته به امضای شرکت در می آید. کارفرما مجاز است، در صورتی که پیمانکار تعهدات خود را انجام ندهد و از شروط قرارداد تخلف صورت گیرد، ضمانت های بانکی را به نفع خود ضبط و وصول نماید.

شخص حقوقی می تواند قرارداد را امضا کند؟

شخصی که به عنوان پیمانکار قرارداد را امضا می کند ممکن است، شخصی یا حقوقی باشد. منظور از شخصیت حقیقی هر فردی است، که در جامعه ای زندگی می کند و حقوق شهروندی دارد. شخص حقوقی نیز هر سازمان، شرکت، وزارت خانه و نهادی است، فعالیت تجاری یا غیر تجاری دارد. شخص حقوقی بدین ترتیب نیز می تواند قراردادی با طرف مقابل تنظیم و امضا کند.

دستگاه حفاری

برای انجام حفاری چاه بهتر است، دستگاه حفاری را به صورت اجاره ای در اختیار گرفت. با قرارداد اجاره، دستگاه حفاری در اختیار مستاجر قرار گرفته می شود و مستاجر متعهد می گردد طبق مفاد قانونی ذکر شده در قرارداد، در مدت معلوم و با مبلغ مشخص شده، از دستگاه استفاده کند.
این قرارداد یا توافق نامه معمولا بین افراد یا شرکت های فعال تنظیم می شود. از نظر قانونی اجاره دستگاه حفاری در دسته مسائل حقوقی قرار می گیرد و در صورت بروز مشکل طرفین می توانند، با طرح دعوی، ادعای خود را مشخص کنند. طبق این قرارداد، موجر با دریافت مبلغ مشخصی دستگاه را در اختیار مستاجر قرار می دهد. دستگاه ممکن است آسیب ببیند و یا موجر به هر دلیلی قرارداد را فسخ کند؛ به همین دلیل است، که تنظیم نمودن قرارداد برای شفافیت موضوع و توافقات طرفین، اهمیت ویژه ای دارد.

قرارداد تنظیم و آپلود شده در سایت ما، تمام نکات حقوقی و قانونی لازم را با پیش بینی هر گونه چالشی در آینده همکاری طرفین داراست.

                                                                                                   01.png

 

نوشته شده در 1400/10/10 - 21:42:25
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©