خانه » بلاگ » قرارداد سرمایه گذاری در بورس
قرارداد سرمایه گذاری در بورس

قرارداد سرمایه گذاری در بورس

قرارداد سرمایه گذاری در بورس

قرارداد سرمایه گذاری بورس

 5.jpg            01.png

مقدمه

اگر تجربه فعالیت در بازارهای سرمایه گذاری را داشته باشید، احتمالا تا به حال بارها کلمه بورس به گوشتان خورده است. واژه بورس به معنی بازاری منسجم و قانون مند است که از تجمع سرمایه های خرد و کلان سرمایه گذاران تشکیل شده است.
بدین معنی که اگر فردی سهام شرکتی را خریداری کند، به نسبت تعداد سهامی که خریداری کرده است، مالک آن شرکت است و از سودهای کسب شده شرکت می تواند منتفع می شود، او هم چنین در مواقع زیان شرکت نیز شریک آن است.
قرارداد سرمایه گذاری بورس، مورد استفاده اشخاصی حقیقی است که تمایل داشته باشند در بازار بورس فعالیت داشته باشند و شخص دیگری  حقیقی یا حقوقی برای آن ها سهام خرید و فروش نماید. معمولا این گونه اشخاص را کارگزار می نامند.

قرارداد سرمایه گذاری

این قرارداد سندی حقوقی بین دو طرف است، که در آن یکی از طرفین مبلغی را با هدف سود و بازدهی سرمایه گذاری می-کند.

بازار چیست؟

بازار مکانی است که در آن دارایی های واقعی و دارایی مالی مورد معامله قرار می گیرد. دارایی های واقعی یا فیزیکی شامل زمین، ساختمان، ماشین و... هستند؛ ولی دارایی های مالی به اسنادی گفته می شود که کاغذی هستند؛ مثل سهام یا اوراق مشارکت.

بازار بورس چیست؟

بازارهای بورس به سه دسته تقسیم می شوند؛ بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار. قانون بازار اوراق بهادار که شامل 60 ماده و 29 تبصره است، در آذر ماه سال 1384 در قالب هفت فصل، به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید.

بورس کالا

در بورس کالا، مواد و مواد اولیه مورد معامله قرار می گیرد و جزء بازارهایی محسوب می شود که در آن خرید و فروش کالاهای معین به طور مداوم فعال است؛ مانند بورس نفت.

بورس ارز

این نوع بورس در بازارهای خارجی رواج دارد. در این بازار به خرید و فروش ارزهای خارجی پرداخته می شود و فعالیت چشم گیری در بازارهای خارجی دارد.

بورس اوراق بهادار

دارایی های مالی از قبیل سهام و اوراق مشارکت مورد معامله قرار می گیرد. اوراق بهادار به طور رسمی در بازار ایران خرید و فروش می شود.

بورس اوراق بهادار

بازاری است که در آن اوراق بهادار توسط کارگزار یا معامله گر در بازار بورس مورد معامله قرار می گیرد.  
در بورس اوراق بهادار، دو گروه از مردم به طور قانونی در فعالیت اقتصادی شریک هستند و از سود این فعالیت بهره مند می شوند:

•    گروه اول افرادی که پول و سرمایه دارند ولی نمی توانند با آن کار کنند.
•    گروه دوم افرادی که پول و سرمایه ندارند اما توانایی انجام فعالیت اقتصادی هم ندارند.

تعریف سهم در بازار بورس یعنی میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است که صاحب سهم نمی-تواند نسبت به سهم خود در دارایی شرکت، ادعای مالکیت داشته باشد؛ در عوض به اندازه سهم خود در شرکت دارای حق و حقوق هستند. سهام دار می تواند از منافع حق خود در شرکت استفاده کند، در مجمع عمومی رای دهد و در صورت جمع آوری شرکت در منفعت آن سهیم خواهد شد.
سهم به دو صورت عادی و ممتاز تقسیم می¬شود. سهام عادی دارای نرخ سود نیست و میزان مالکیت سهام دار از حقوق شرکت را بیان می¬کند؛ ولی سهم ممتاز که انتشار آن در ایران انجام نمی¬گردد، نوعی بدهی شرکت به مالک سهام است.

شاخص بورس 7.jpg

شاخص در بین افراد فعال در بازار بورس بسیار پرکاربرد می¬باشد. شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام است. تغییرات شاخص کل به معنای میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است.
شاخص هم تغییرات در زمینه قیمت سهام و هم سود سالیانه که شرکت ها به شما پرداخت می نمایند را محاسبه می¬کند.

افزایش سرمایه چگونه امکان پذیر است؟

•    از سود انباشته
•    از محل آورده نقدی و مطالبات
•    از محل تجدید ارزیابی دارایی
•    به روش صرف سهام

افزایش سرمایه روشی برای تامین مالی شرکت ها است. شرکت ها برای این که بتوانند رقابت خود را حفظ کنند یا افزایش دهند، اقدام به افزایش سرمایه می کنند. زمانی که شرکتی بخواهد دست به افزایش سرمایه بزند، باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهام داران بفروشد تا مبلغ سرمایه را تامین کند.

سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟

سرمایه گذاری در بورس اگر با تجزیه و تحلیل و به صورت آگاهانه باشد، باعث ایجاد کسب درآمد و دریات سود نقدی می شود. همچنین یکی از ارکان مهم در سرمایه گذاری، امنیت و حمایت قانون است.
از دیگر مزیت های سرمایه گذاری حفظ ارزش پول است که به مرور زمان در جامعه با وجود تورم کاهش می یابد و از ارزش آن کاسته می شود. می توان یکی از ویژگی های خوب این نوع سرمایه گذاری را به نقد شوندگی سریع آن اشاره کرد.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی برای چیزی با انتظار منتفع شدن از سود مالی در آینده است. مانند مسکن، زمین، طلا، ارزهای خارجی و... .
اگر قیمت دارایی ها افزایش پیدا کند، به همان نسبت سرمایه شما نیز افزایش پیدا کرده است.
حال با این تعاریف سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی به ویژه در سال های اخیر گسترش زیادی داشته است و بیشتر افراد به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ ارزش دارایی هایشان در برابر تورم، مناسب ترین راه، ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری در شرکت های کوچک و بزرگ است.

نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری بورس چیست؟

اولین قدم برای شروع همکاری رعایت تمامی جوانب شراکت از سوی طرفین است. در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در بورس موارد زیر ذکر می شود:
•    نحوه پرداخت سرمایه به طرف دیگر قرارداد
•    تعهدات و ضمانت های اجرایی طرفین
•    شیوه حل اختلافات احتمالی
•    نحوه انجام کار
•    و.....

انواع شیوه های سرمایه گذاری:

•    سبد گردانی در بورس
    رایج ترین نوع سرمایه گذاری در بورس، سبد گردانی است. در این نوع قرارداد یک طرف به عنوان سرمایه گذار و یک طرف به عنوان سرمایه پذیر می باشد.

•    صندوق سرمایه گذاری
صندوق سرمایه گذاری محلی است که مبالغی که از سرمایه گذاران دریافت می شود، جمع آوری شده و بعد به صورت تخصصی در بازار بورس استفاده می شود.

سرمایه گذاری در بورس همواره دارای ریسک بالایی است که سرمایه گذار باید از پیش به این مسئله آگاه باشد؛ از طرفی باید طرفین با پیش بینی تمامی احتمالات در آینده با داشتن یک قرارداد حقوقی خیال خودشان را برای داشتن تجربه یک همکاری خوب راحت کنند. ما در قراردادی تنظیم شده ای که در سایت قرار دادیم سعی کرده ایم، انتظارات شما را در این رابطه برآورده کنیم.

                                                                                                         01.png

نوشته شده در 1400/10/19 - 19:52:08
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©