خانه » بلاگ » قرارداد طراحی نما ساختمان
قرارداد طراحی نما ساختمان

قرارداد طراحی نما ساختمان

در این بلاگ در مورد قرارداد طراحی نما ساختمان توضیح داده میشود

قرارداد طراحی نما ساختمان

           01.png ساختمان 3_221117153545.jpeg

طراحی نمای ساختمان یکی از مهم ترین پلان های ساختمان محسوب می شود؛ زیرا نمای ساختمان به عنوان اولین دید از یک ساختمان محسوب می شود؛ از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است. یک طراحی زیبا و مناسب نقش بسزایی را در ارزش گذاری ساختمان ایفا می کند.
حال باید به این نکته توجه داشت که در طراحی نما به چه نکاتی باید دقت نمود؟ انواع سبک طراحی نمای بیرونی ساختمان شامل چه مواردی می شود؟ آیا طراحی نما براساس نوع کاربری متفاوت است؟
سه رکن اساسی و تاثیر گذار بر روی طراحی نمای یک ساختمان سبک، کاربری و مصالح نما می باشد. برای ساخت یک ساختمان ایده آل باید از ترکیب سبک قدیم و جدید، استفاده از مصالح جدید و قدیم در عین رعایت اصول، استاندارها، ضوابط طراحی و… استفاده نمود.

اصول طراحی نمای ساختمان

مهم ترین بخش زیبایی بصری یک ساختمان، نمای آن است. نمای ساختمان بیانگر هویت یک ساختمان است. برای طراحی نمای ساختمان شناخت انواع متریال ها، سبک های ساختمانی و کاربری آن ها مهم است. همچنین باید به نوع موقعیت جغرافیایی، بافت شهری و... را توجه کرد.

طراحی نما سبک کلاسیک

سبک کلاسیک امروزه یکی از پر طرفدارترین سازه ها در میان ایرانیان می باشد. در این سبک از المان های کلاسیک و نمای رومی الهام گرفته می شود؛ همچنین به کار بردن سنگ و چوپ در این طراحی جلوه زیبایی به نما می دهد.

طراحی نما مدرن

در طراحی نمای مدرن از مصالحی چون شیشه، کامپوزیت و فلز با سبکی نوین و طراحی زیبا و همچنین با استفاده از نورپردازی و رنگ بندی مدرن، به ساختمان جلوه ای پر شکوه می دهد. هزینه این نوع سبک نسبت سبک های دیگر کمتر می باشد.

طراحی نما مینیمال

در این نوع طراحی نما از تعداد محدود متریال استفاده می شود و کاربرد ساده و صریح دارد. در این سبک از تزئینات استفاده نمی شود. طراحی به سبک مینیمال بر پایه حداقلی از متریال و اجرای ساختمانی کاربردی که نیازهای اصلی را  برآورده می کند، است.

انواع نمای ساختمان

نمای مسکونی

برای انتخاب نمای ساختمان مسکونی عموما می توان از انواع سبک ها استفاده کرد، اما به طور معمول از نمای ساختمان لوکس و کلاسیک در نما استفاده می کنند.

نمای تجاری

نمای ورودی یک ساختمان تجاری باید جذابیت بصری زیادی داشته باشد.

نمای اداری

برای ساختمان هایی که زمینه استفاده اداری، آموزشی، بانک و... را دارند، سبک طراحی نمای ساختمان باید بیان کننده نوع کاربرد در آن ساختمان باشد.

نمای ویلایی

ساختمان ویلایی عموما سکونت یا برای گذراندن تعطیلات استفاده می شود. پس باید نمای آن اولین ارتباط بصری را با کاربردش داشته باشد.
طراحی نمای بیرونی براساس متریال

نمای شیشه ای

کاربر برای آن که زیبایی خاصی به ساختمان بدهد و همچنین در صورت علاقه مند بودن به استفاده از نور طبیعی می تواند از این نوع سبک بهره ببرد.

نمای آجری

به دلیل بافت و شرایط آب و هوایی، این سبک نما یکی از رایج ترین و پر کاربردترین سبک های ساختمان در ایران است.

نمای سنگ

این نوع سبک نما، از مقاومت بالایی برخوردار است.

نمای سمنت برد

این نما از مواد تشکیل دهنده الیاف سلولزی، الیاف شیشه ای و مواد افزودنی تشکیل می شود و از مقاومت بالایی برخوردار است.

مصالح قابل استفاده در نما ساختمان 2_221117153752.jpg

●    سیمان
●    نمای خشک
●    چسب

قرارداد طراحی نما ساختمان

همان طور که در مقاله ذکر شد، نمای ساختمان هویت آن ساختمان می باشد. امروزه سازندگان ساختمان برای آن که هویت یک ساختمان را به خوبی بیان کنند و کاربری آن را به خوبی نشان دهند، سعی می کنند از طرح نما نزدیک به آن کاربری استفاده کنند.
قرارداد طراحی نما ساختمان نوعی توافق نامه است، که میان کارفرما و طراح تنظیم می شود. این قرارداد به منزله سندی مکتوب است.  

نکات قرارداد طراحی نما

هنگام نوشتن یک قرارداد پیرامون طراحی نما، در نظر گرفتن نکات حقوقی در این قرارداد به مانند قراردادهای دیگر واجب و لازم است.
زمانی که شما قصد این را داشته اید که برای ساختمان خود طراحی نما انجام دهید، در قدم اول باید شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند، لیست کنید و با کارشناسان آن مشاوره داشته باشید. کارشناسان از ملک بازدید می کنند و بررسی دقیق انجام می دهند.
در قدم دوم، هزینه های برآوردی طراحی نما باید محاسبه شود. از شرکت های مختلف استعلام قیمت گرفته شود؛ باید در نظر بگیرید که لزوما قیمت های بالا نشان دهنده کیفیت کار نیست و همچنین قیمت پایین دلیل بر عدم کیفیت در طراحی و خدمات نیست.
بازدید از نمونه کارهای شرکت قدم سوم طراحی نما می باشد. کارفرما می تواند قبل از بستن قرارداد با شرکت، نمونه کارهای مختلف را که به مشتریان خود ارائه داده اند، بازدید کند. همچنین می توانید برای بازدید کارهای نمونه، از سایت شرکت مدنظر نیز بازدید داشته باشید.
پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، حال باید تمام خدماتی که مدنظر شما است را در قرارداد ذکر و به طور صریح مشخص کنید. در چنین زمانی باید پیمانکار(شرکت) انتخاب شود که بتواند تمام خدمات پکیج را به صورت هزینه ی مقرون به صرفه ارائه دهد.
زمان بندی در طراحی نما یکی از نکات مهم در طراحی نما ساختمان می باشد. زمان بندی به صورت کلی بین 1 ماه تا 40 روز در نظر گرفته می شود. طولانی شدن یا کوتاه شدن زمان بستگی به کمیسیون نما در شهرداری دارد، زیرا هر عدم تایید نقشه معمولا یک هفته کار را به تعویق می اندازد.
همچنین کارفرما می تواند برای حسن انجام کار شرکت، در قرارداد تعیین خسارت کند. کارفرما می تواند با تاکید بر زمان بندی اجرایپروژه، تعیین خسارت کند. اما اگر مشکلی در کیفیت کمی داشته باشید، دست شما بسته است؛ زیرا طراح در هر مرحله با نظر شما پروژه را جلو می برد و طبق نظر شما متریال و رنگ جایگزین می کند؛ بنابراین حق اعتراض از کارفرما سلب می شود.

تعهدات طرفین

در این قرارداد تعهداتی بین طرفین قرارداد در نظر گرفته می شود. تعهدات در قرارداد طرفین می تواند باعث شود طرفین کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. تعهدات در قرارداد باعث می شود که اگر طرفین قرارداد دچار اختلاف نظر باشند، احتمال حل نشدن اختلافات به صفر برسد.
تعهدات سبب ایجاد توافقاتی مابین دو طرف می شود، که دیگر هزینه ای به هزینه های افراد اضافه نشود و با توافقات طرفین باعث می شود این هزینه پرداخت شود.

تیم حقوقی ما سعی داشته با تنطیم قراردادی که در برگیرنده تمام حساسیت ها و نکات حقوقی لازم الذکر در یک قرارداد قانونی می باشد، قراردادی را تنظیم کند ،که خیال شما را تا حدود زیادی از بابت چالش های احتمالی در معامله تان آسوده کند.
                                                                                                   01.png

 

 

نوشته شده در 1400/10/11 - 19:08:26
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©