خانه » بلاگ » قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز
قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

قرارداد پیمانکاری لوله کشی گاز

  01.png کشی گاز.jpg2.jpg

قرارداد لوله کشی گاز نوعی قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد نوعی سند معتبر است که در شرایط اختلاف و مشکلات احتمالی، با در دست داشتن این قرارداد، طرفین قرارداد  با مراجعه به مرجع حل اختلاف می توانند حقوق یکدیگر را به دست آورند.
در این قرارداد پیمانکار با دریافت مبلغ معینی که مشخص شده است، کار گاز کشی را انجام می دهد.  لوله کشی در ساختمان در بخش بسیار مهم و مورد توجهی قرار دارد. بیشترین نیاز و سفارش در مورد لوله کشی گاز عموما به منظور جا به جایی یک انعشاب انجام می شود.
از انواع لوله کشی در ساختمان می توان به دو صورت روکار یا تو کار نام برد. مثلا ساختمان های قدیمی که نیاز به لوله کشی گاز دارند، به صورت روکار انجام می شود. لوله کشی روکار معمولا مناسب ارزان تر است اما چون در معرض دید قرار می گیرد باعث می شود که خطرات بیشتری لوله را تهدید کند. همچنین به دلیل عدم زیبایی در ساختمان زیاد مورد استقبال افراد قرار نمی گیرد.

ارکان قرارداد

•    طرفین قرارداد پیمانکاری

زمان تنظیم قرارداد طرفین قرارداد باید به طور کامل و دقیق معرفی گردند. طرفین قرارداد ممکن است فردی حقیقی یا حقوقی باشد. طرفین پس از کنترل احراز هویت یکدیگر و نگهداری یک نسخه نزد خود، قرارداد را تنظیم می کنند

•    موضوع قرارداد

در این بند باید به طور واضح و شفاف در مورد موضوع و خدماتی که قرار است پیمانکار، در حین تا پایان اتمام قرارداد را انجام دهد؛ توضیح داده شود. همچنین درمورد توقعاتی که کارفرما از پیمانکار دارد، باید ذکر شود.

•    محاسبات و مشخصات فنی

مشخصات فنی بر اساس دستورات کارفرما و مهندس ناظر صادر می شود

•        مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد یک گفتگوی توافقی است که کارفرما تعیین میکند و پیمانکار پیشنهاد می دهد. در توافق مبلغ قرارداد باید هزینه مواد و مصالح، سود پیمانکار، منابع انسانی و... لحاظ شود.

•    شرایط پرداخت

چگونگی روند پرداخت به صورت مرحله ای واریز می گردد. که می تواند به صورت نقدی یا اوراق در نظر گرفته شود.

•    اسناد پیمان

در زمان تنظیم قرارداد، مدارکی از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می شود.

•    مدت زمان قرارداد

در این بند باید به صورت واضح بیان شود که مدت زمان انجام کار، تاریخ شروع و پایان آن چه مقدار است تا در آینده دچار اختلافات نگردد. همچنین نحوه جریمه تاخیرات پیمانکار نیز در این بند مشخص می شود.

•    دیر کرد طرفین

در صورتی که هر یک از طرفین دیر کرد داشته باشند، باید به نحوی برای طرف مقابل جبران کنند. اگر کارفرما تاخیر داشته باشد، پیمانکار می تواند زمان بندی را تغییر دهد؛ همچنین اگر پیمانکار تاخیر داشته باشد کارفرما با جریمه ریالی از حساب وی می تواند کسر کند.

•       تعهدات پیمانکار

در این بند وظایف اصلی پیمان کار مشخص می شود. پیمانکار متعهد می شود که پروژه را طبق آن چه که خواست کارفرما و در نقشه های اجرایی آمده است را انجام دهد. همچنین متعهد می شود که تجهیزات و اجناس مورد نیاز که کارفرما به او تحویل می دهد را نگهداری کند.
1.    پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده پروژه را تحویل دهد
2.    پیمانکار موظف است هزینه های نصب مجدد لوله های گاز را بر عهده گیرد
3.    پیمانکار موظف است تا قبل تمام شدن مصالح مورد نیاز، در خواست کتبی خود را کارفرما اعلام کند.
4.    پیمانکار موظف است پس از تحویل پروژه در صورت ایرادات که توسط مهندس ناظر گرفته می شود، برطرف نماید
5.    پیمانکار موظف است از هر گونه اتلاف مصالح جلوگیری کند
6.    پیمانکار موظف است تعهدات قرارداد را به صورت شخصی انجام دهد و به دیگر پیمانکاران واگذار نکند
7.    پیمانکار موظف است تا قبل از امضا قرارداد،  ساختمان را بررسی کند و اطلاعات لازمه را بدست آورد
8.    پیمانکار موظف است برای کارگران لباس و تجهیزات ایمنی مورد نیاز را فراهم سازد.

•    تعهدات کارفرما

کارفرما متعهد می شود که طیق توافقاتی  که با پیمانکار انجام داده است را پایبند باشد. در این توافقات تهیه اجناس، اتاق پرسنل، پرداخت مبلغ تعیین شده و... است؛ همچنین وی تمام یا بخشی از کارگاه را بیمه می کند.
1.    کارفرما موظف است امکانات لازم را برای پیمانکار و کارگران قرار دهد
2.    کارفرما موظف است مکان برای استراحت کارگران و پیمانکار فراهم سازد
3.    کارفرما موظف است اقلام لوله کشی را به موقع برای پیمانکار و کارگران تهیه نماید؛ اگر تاخیری انجام شود؛ او موظف است خسارت روزانه را به پیمانکار پرداخت کند
4.    مبلغ تعیین شده و توافق شده بین پیمانکار و کارفرما، موظف است تا مدت مشخصی بعد از اتمام کار به پیمانکار پرداخت کند.

•    موارد فسخ

در هنگام تنظیم قرارداد، پیمانکار شرایط خود را برای حق فسخ با انصراف در خواست می نماید؛ همچنین کارفرما حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. اما اگر تاخیر در پروژه، واگذاری پروژه به شخص دیگر، غیبت غیر موجه و.... صورت گیرد، کارفرما می تواند به صورت قانونی قرارداد را فسخ کند

•    موارد متفرقه

در این بند برای کاهش مفاد قرارداد و گنجاندن موارد احتمال وقوع آن کمتر باشد گنجانده می شود. توجه داشته باشید هر متن و نگارش آن نکته سنج باشد، در آینده باعث می شود از اختلافات احتمالی جلوگیری شود.
برای نمونه در این بخش از موارد اضطراری مانند جنگ، زلزله، و.... اشاره می شود. همچنین در این قرارداد با توافق طرفین بر اساس اصل آزادی اراده خواهد بود.

•    اقامتگاه و اطلاعات تماس طرفین

طرفین قرارداد در طول زمان قرارداد گاها نیاز به ارسال نامه( ایمیل، فکس،و...) دارند. در این بند مشکلات عدیده ای ادعای طرفین خاطی مبنی بر عدم دریافت هیچ اعلانی از طرف دوم می باشد.

سخن آخر

این قرارداد یکی از مهم ترین قرارداد های پیمانکاری است و باید دقت بسیاری برای تنظیم این قرارداد صورت گیرد؛ تا در آینده دچار اختلافات احتمالی و مشکلات بین طرفین نگردد.
پیمانکاری که مسئول لوله کشی گاز ساختمان است، وظیفه دارد تا به اصول و قوانین لوله کشی در ساختمان آشنایی کامل داشته باشد و آن را رعایت کند. در ایران سازمان مقررات ملی، قوانین زیادی برای لوله کشی گاز ساختمان قرار داده است. اگر قصد لوله کشی را دارید بهتر است از افراد متخصص استفاده کنید.
مشاوران حقوقی سایت قرارداد نویس در این مقاله سعی نموده اند، یک جمع بندی کلی و توضیحات کافی برای درک این قرارداد به شما عزیزان ارائه دهند. امیدواریم استفاده لازم را داشته باشید.

                                                                                                       01.png

 

نوشته شده در 1400/10/12 - 18:58:56
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©