خانه » بلاگ » قرارداد کار موقت
قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت

5-things-to-consider-when-signing-a-contract-1030x687_221123181335.jpg         01.png

مقدمه

قرارداد کار موقت یا قرارداد در مدت معین قراردادی است، که در یک محدود زمانی مابین طرفین منعقد می گردد. تفاوت این قرارداد با قرارداد دائمی در این است، که کارگران به سبب نامحدود بودن و دائمی بودن مدت قرارداد، از بابت امنیت شغلی خود اطمینان خاطر دارند.

چنین قراردادهایی معمولا برای به عمل رساندن کاری معین و مشخص بین کارفرما و کارگر و در شرکت های دولتی و خصوصی تنظیم می شود.
در زمان کنونی و با توجه مشکلات عدیده اقتصادی، کارفرمایانی هستند که علاقه مند به بستن قراردادهای موقت کاری با کارگران خود هستند. همچنین این قرارداد به شرکت ها و افراد این فرصت را می دهد، که مناسب بودن یک پروژه یا فرصت کاری را برای خود بسنجند.

این نوع قرارداد معمولا برای کارگرانی که مشاغل فصلی دارند، یا به اصطلاح کارگر فصلی هستند، در نظر گرفته می شود.
زمانی که کارگر و کارفرما تمایل به تمدید قرارداد دارند، باید تاریخ قرارداد را به روز رسانی کنند. در واقع این قرارداد زمینه ای را برای کارفرما فراهم می کند، که شناخت بیشتری نسبت به کارگر داشته باشد.
امروزه زمانی که مردم بخواهند به معامله های خرید و فروش، انجام امور اقتصادی و ... بپردازند، اقدام به عقد قرارداد می نمایند. تنظیم قرارداد می تواند، برای همه افراد در جامعه مزایای زیادی داشته باشد؛ چرا که بستن قرارداد می تواند از عدم مسئولیت و تعهد جلوگیری کند.

قرارداد کاری

هرگاه کارفرما قصد استخدام کارگری را داشته باشد، می بایست یک قرارداد که برابر با مفاد قانونی تنظیم شده را با یک یا چند کارگر امضا کند. قرارداد سندی است که طرفین متعهد و ملزم به انجام مفاد آن می گردند.
در قرارداد کار موقت، قانون گذار قوانین خودش را بیان می کند. همان طور که مشخص است، این قرارداد برای مدت معین محدود تنظیم می شود.
در قرارداد کار موقت مدت زمان همکاری کارگر و کارفرما ذکر می شود و پس از سپری شده آن زمان تعیین شده، این قرارداد فاقد اعتبار است.
قراردادهای کاری به سه دسته موقت، دائم و معین تقسیم می شود.

انواع قرارداد

قرارداد کار دائم:

برابر با تبصره 2 ماده 7 قانون کار، این نوع قرارداد توافقی برای زمان خاتمه کار تعیین نمی کنند و تا مدت نامعلوم پابرجاست. در این قرارداد مزایای بیشتری نسبت به قرارداد کار موقت برای کارگر در نظر گرفته می شود از جمله آن داشتن امنیت شغلی، پایه سنوات، سختی کار و ... است.

قرارداد کار موقت:

در این نوع قرارداد همان طور که از نامش مشخص است، کارفرما با کارگر در مدت معین مثلا یک ساله یا ماهانه قرارداد می بندد. قرارداد کار موقت دلیل بر این نمی شود، که حقوقی از کارگر ضایع شود، یا کارفرما برای پرداخت حقوقی خاص مدنظر بگیرد.

قرارداد کار معین:

این نوع قرارداد در بازه مشخص و معینی شروع و پایان می یابد. این قرارداد با پایان یاقتن کار معین توسط کارگر اتمام پیدا می کند و کارگر دیگر تعهدی نسبت به کارفرما ندارد.

اشکالات قرارداد کار موقت شرط 3.png

یکی از اشکالاتی که در قرارداد کار موقت مطرح است، امنیت شغلی کارگران است. هر چند که این قرارداد از لحاظ قانونی، معتبر محسوب می شود، اما بایستی ساز و کارهای حمایتی ویژه ای در خصوص این قرارداد تنظیم شود.
با این توضیحات، اگر کارفرما قرارداد دائم امضا کنند، محدودیت در رابطه با اخراج کارگران دارند. بدین صورت که در شرایطی می توانند، کارگران را که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند، اخراج کنند. همچنین برای اخراج کارگر باید موافقت شورای اسلامی را نیز داشته باشد.

در قرارداد چه مفادی باید ذکر شود؟

•    حقوق یا دستمزد
•    ساعات وظیفه ای کارگر و نوع کار
•    کار و مرخصی
•    محل انجام کار
•    تاریخ انعقاد قرارداد
•    مدت قرارداد

قرارداد به دلیل فوت کارگر، بازنشستگی کارگر، انقضاء، استعفای کارگر و ... باعث می شود، قرارداد خاتمه یابد.

اشتباهات رایج کارگران در قرارداد کار موقت

قرارداد کاری موقت، الزامی برای تبدیل شدن به قرارداد دائمی نیست. هر چند طی سال ها تمدید شود، ولی کارگر نمی تواند مدعی شود، که قرارداد موقت باید تبدیل به قرارداد دائمی شود.
قرارداد کار موقت به طور خودکار تمدید نمی شود. پس از اتمام قرارداد، قرارداد جدید باید تنظیم شود.
کارفرما موظف است حق وحقوق کارگر را از جمله حق بیمه را پرداخت کند.
دریافت چک و سفته برای این قرارداد صحیح و قانونی است.
قرارداد موقت را نمی توان فسخ کرد، زیرا زمان انجام کار کوتاه است.
زمانی که کارگر قبل از زمان مقرر، اقدام به ترک کار نماید، کارفرما حق نگه داشتن اجباری کارگر را ندارد.

به چه دلیل کارفرمایان تمایل به تنظیم قرارداد کار موقت دارند؟

زمانی که کارفرمایان اقدام به بستن قرارداد دائمی با کارگران می کنند، اگر در آینده بنا به هر دلیلی بخواهد کارگر را اخراج کند باید مراحل و تشریفات مخصوص به خود را انجام دهد.
در مرحله اول باید دلیل موجهی برای اخراج داشته باشد، سپس به تایید شورای اسلامی برای اخراج کارگر برسد و اگر شورای اسلامی با اخراج کارگر موافقت نکند کارفرما نمی تواند کارگر را اخراج کند. چنان چه شورای اسلامی با اخراج کارگر موافقت نماید کارگر حق اعتراض دارد و به اعتراض او رسیگی می شود.

در قرارداد کار موقت بیمه به چه صورت است؟

کارفرما موظف است، چه در قرارداد دائمی چه در موقتی، کارگر را بیمه کند و مبلغ آن را ماهانه از حقوق او کسر کند. در صورتی که هر نوع توافقی بر سر بیمه نکردن کارگر صورت گیرد، کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند. عده ای از کارفرمایان برای گریز از پرداخت بیمه با کارگر قرارداد پیمانکاری می بندند. در این نوع قرارداد کارفرما موظف نیست که بیمه پرداخت کند.

موارد لازم در یک قرارداد کاری

•    تعیین ساعت کاری.
•    مشخص شدن نام بیمه شونده و بیمه کننده در قرارداد.
•    مشخص شدن تاریخ استخدام در قرارداد.
•    تعیین موارد مربوط به فسخ.
•    تعیین مدت قرارداد.
•    تعیین موارد به مزایا و حقوق.
•    تعیین مرخصی و تعطیلات.

در چه شرایطی می توان گفت که قرارداد صحت دارد؟

برای آن که توانایی تشخیص صحت قرارداد را داشته باشیم و قانونی است باید اطلاعاتی مورد تایید قرار گیرد. در وهله اول باید نوع کار و وظیفه کارگران مشخص باشد. همچنین موارد مربوط به حقوق، ساعات کاری، مرخصی و تاریخ عقد قرارداد مشخص شود.

قراردادی که ما در سایت آپلود کردیم، قراردادی حقوقی است که تمامی قوانین مربوط به کار موقت را در نظر گرفته و سعی داشته چالش هایی که امکان دارد، در آینده سبب مشکل برای طرفین شود را در نظر بگیرد.

                                                                                             01.png

 

نوشته شده در 1400/10/10 - 19:51:08
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©