خانه » بلاگ » نمونه قرارداد واگذاری نمایندگی مجاز فروش
نمونه قرارداد واگذاری نمایندگی مجاز فروش

نمونه قرارداد واگذاری نمایندگی مجاز فروش

نمونه قرارداد واگذاری نمایندگی مجاز فروش

نمونه قرارداد واگذاری نمایندگی مجاز فروش

          01.png 3_221109154612.jpg

مقدمه

نمایندگی چیست؟

نماینده در لغت به معنی کارگزار یا وکیل و نمایندگی به معنای وکالت است.
زمانی که کسب و کاری بزرگ می شود و رونق پیدا می کند، فروشگاه یا شرکت به فکر توسعه و گسترده کردن سیستم برای کسب سود بیشتر می افتد. بدین معنا که شما برای فروش محصولات خود احتیاج نیست، شخصا در آن شهرهای مختلف حضور داشته باشید؛ بلکه می توانید با داشتن شعبه در سطح کشور محصولات خود را مبادرت کنید. مدیریت همه شعبه ها توسط شعبه مرکزی هم کار بسیار سختی است و هم هزینه بالایی دارد. اعطای نمایندگی فروش در چنین مواقعی بهترین تصمیم است.
نمایندگی بدین معنا است، که فرد نماینده از طرف نفر اول که اصیل نامیده می شود، کاری را انجام دهد. این کار اعم از انجام فعالیت فروش کالا یا خدمات یا ...
فروشگاه ها و موسسات و شرکت ها پس از شروع فعالیت خود برای اخذ نمایندگی و شروع روابط بین افراد، شخصی را به عنوان نماینده انتخاب می کنند؛ در این حالت قراردادی منعقد می شود، که از آن به عنوان قرارداد نمایندگی یاد می شود.
گزارش فعالیت های تجاری هفتگی، ماهانه و سالانه می تواند در شفافیت رابطه نماینده و مرجع اصلی بسیارموثر باشد.

نماینده باید چه شرایطی داشته باشد؟

نماینده باید توانایی و تجربه فروش کالا و یا تجربه و توانایی ارائه خدمات را داشته باشد. مسئولیت پذیری و امانت داری او به سبب آن که نماینده یک سازمان است و عمل نادرست او می تواند، به اعتبار آن سیستم لطمه وارد کند، از مسائل پر اهمیت است.
لازم است نماینده بایدها و نباید فروش و سیاست های بازار را بشناسد و از نواسانات آن آگاه باشد.

نحوه نوشتن متن قرارداد چگونه است؟

اطلاعات و موضوع فرم قرارداد

موضوع اصلی قرارداد واگذاری یا فروش نمایندگی شرکت یا موسسه است. شرکت با اعطای نمایندگی به شخص متقاضی، مجوز لازم را برای فروش و توزیع کالا میدهد.

مدت قرارداد

تعیین مدت قرارداد، اشاره به تاریخ دقیق روز، ماه، سال به صورت دقیق باید ذکر گردد

تعهدات طرفین

تعیین تعهدات و شرایط برای طرفین قرارداد

وثیقه ها و تضمین ها

طرفین قرارداد برای ضمانت و ایجاد اعتماد، با توافق طرفین در قرارداد ذکر می کنند، وثیقه ای به عنوان ضمانت در نظر گرفته شود.

شرایط فسخ قرارداد

اگر شخصی که نمایندگی فروش را بر عهده گرفته باشد، خطا کند یا به تعهدات خود عمل نکند، طرف دیگر قرارداد می تواند قرارداد نمایندگی را فسخ کند

مرجع حل اختلاف

انتخاب مرجع حل اختلاف باید با توافق طرفین مشخص گردد.

انواع نمایندگی در قرارداد56.jpg

نمایندگی انحصاری یک جانبه

در این نوع قرارداد مرجع اصلی یا شعبه اصلی متعهد می شود، که در آن منطقه یا شهر به شخص دیگری نمایندگی فروش اعطا نکند.

نمایندگی انحصاری دو جانبه

در این نوع قرارداد علاوه بر متعهد شدن اصیل، در رابطه به ندادن نمایندگی در منطقه به دیگری، نماینده نیز متعهد می شود، که کالاهای مشابه در آن نمایندگی به فروش نرسد و آن نمایندگی انحصارا برای فروش محصولات و کالاهای مرجع اصلی باشد.

 نمایندگی به چه کسی اطلاق می شود؟

نمایندگی به رابطه میان دو شخص می گویند، که از بین این دو شخص یک نفر به عنوان نماینده نامیده می شود. نماینده توانایی این را دارد، که بر حقوق اصیل دیگران اثر بگذارد و در حوزه اصیل باشد و تحت دستور اصیل رفتار نماید.
نمایندگی تجاری قراردادی است، که به موجب آن نماینده تجاری به مستقل، انعقاد معاملات تجاری و سایر اعمال حقوقی را انجام می دهد .

قرارداد اعطای نمایندگی فروش چیست؟

شرکت ها و دفاتر تجاری برای شناخته شدن، اقدام به جذب نمایندگی می کنند. برای اخذ نمایندگی، عقد قرارداد نوشته می شود. قراردادها اغلب پس از بررسی های اولیه شرکت مرجع از شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی بسته می شوند، شامل موارد دقیق درباره شرایط همکاری دو موسسه با یکدیگر است.
قرارداد واگذاری نمایندگی فروش بدین معنا نیست، که نماینده کالا را به طور عمده از اصیل بخرید و بفروشد. به این نوع همکاری تجارت توزیع می گویند؛ ولی در نمایندگی فروش نماینده متعهد می شود، که طبق دستور و درخواست اصیل عمل کند و در اختیار او باشد.
قراردادهای نمایندگی شکل ثابتی ندارند و با توجه به شرایط متقاضی تنظیم می شود. اهمیت قرارداد نمایندگی بسیاری از شرکت ها با تنظیم و تدوین قراردادهای جامع برای اعطای نمایندگی اقدام به کار می نمایند.

شرایط واگذاری نمایندگی

•    تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
•    اعتقاد به اسلام
•    عدم اعتیاد به مواد مخدر
•    نداشتن سوء پیشینیه کیفری
•    ایده های خلاقانه
•    التزام عملی به مشتری
هدف نماینده فروش، نه فقط استفاده از محصولات برای کسب سود، بلکه فروش است. نمایندگی فروش به معنی نمایندگی شرکت یا فرد است. نماینده فروش با خرید محصولات از ارگان اصلی یا فرد اصلی با قیمت کمتر از قیمت بازار، به فروش محصول اقدام می کند.
با افزایش فروش، شرکت اصلی به سود و درآمد می رسد. اما یکی از معایبی که در این روش وجود دارد این است که؛ نوسانات بازار باعث ضرر نمایندگی فروش می شود؛ زیرا زمانی که نماینده محصول را از شرکت اصلی دریافت می کند و سپس نسبت به فروش آن اقدام می کند، ممکن است با تغییرات بازار دچار ضرر یا سود شود.

نمایندگی انحصاری و قراردادهای فروش

همان طور که در قبل قرارداد انحصاری را توضیح دادیم (یعنی فرد نماینده تنها شخصی باشد، که در منطقه با توافق طرفین، به فروش محصول بپردازد.)، در قرارداد عاملیت فروش، می توان گفت که دقیقا نقطه مقابل قرارداد انحصاری است. بدین معنا که عامل نماینده به استخدام اصیل در می آید و به امور فروش محصول می پردازد؛ اما در اینجا فروش را به نام خود انجام می دهد و کمیسیون یا حق عاملیت خود را از آن بر می دارد.
قرارداد نمایندگی فروش، به طور معمول شرکت ها و موسسات تجاری، پس از شناخته شدن شروع به اقدام جذب نمایندگی در مناطق مختلف می نمایند. اولین مرحله برای اخذ نمایندگی، عقد قرارداد نمایندگی است.
تفاوت عاملیت فروش با نمایندگی فروش این است، که در عاملیت فروش عامل برای فروش استخدام می شود؛ ولی در نمایندگی فروش، عامل از خود سرمایه دارد.
نحوه تحویل محصولات در قرارداد انحصاری فروش، در قرارداد باید توافق طرفین باشد، که محصولات درب کارخانه تحویل شود و بارگیری آن به عهده نماینده باشد.

اگر شما در صدد اعطا یا دریافت یک نمایندگی مجاز فروش هستید و می خواهید تمامی مراحل آن قانونی پیش برود؛ تا به پشتوانه  قانون از ایجاد هرگونه مشکلی در آینده جلوگیری کنید، قراردادی که همکاران ما تنظیم کرده و در سایت آپلود شده است، می تواند در این مسیر به شما کمک کند.
                                                                                                  01.png

نوشته شده در 1400/10/10 - 20:05:51
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©