خانه » بلاگ » قرارداد خدمات و نگهداری سخت افزار و نرم افزار
قرارداد خدمات و نگهداری سخت افزار و نرم افزار

قرارداد خدمات و نگهداری سخت افزار و نرم افزار

قرارداد خدمات و نگهداری سخت افزار و نرم افزار

قرارداد خدمات و نگهداری سخت افزار و نرم افزار

                                   01.png

مقدمه

علم کامپیوتر به دو دسته سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود.

تعریف سخت افزار:

کامپیوتر در وهله اول یک ماشین الکترومکانیکی است و به قطعاتی از آن که به جهت فیزیکی قابل مشاهده و لمس باشند، سخت افزار می گویند.

تعریف نرم افزار:

اصطلاح نرم افزار، به داده ها و برنامه هایی که دستورالعمل کار یک کامپیوتر را تشکیل می دهند و برخی اجزای سخت افزاری را مدیریت می کنند، همچنین قابل لمس و مشاهده نیستند، اطلاق می شود.

اهمیت قرارداد پشتیبانی سخت افزار و نرم افزار :

با توجه به مدرن سازی کسب و کارها و فراگیر شدن روند کاری سیستماتیک، قرارداد پشتیبانی شبکه و خدمات کامپیوتر معمولا برای مدیران کسب و کارها تنظیم می شود.
به دلیل بالا رفتن دانش IT کاربران، در حال حاضر آن ها قادرند مشکلات جزئی نرم افزاری موجود در سیستم را خودشان رفع نمایند. در واقع می توان گفت کاربران، مشکلات نرم افزاری را به صورت موقت پیگیری می کنند، تا زمانی که مورد بررسی کارشناسان شبکه قرار بگیرد.
اما گاهی مشکلاتی در سیستم عامل به وجود می آید، که کارشناسان نمی توانند به صورت مجازی ایرادات و مشکلات آن را رفع کنند؛ لذا لازم است همواره یک تیم پشتیبانی قوی در کنار سازمان باشد تا در مواقع نیاز سریع اقدام به رفع ایرادات نماید.
حال با این توضیحات، شرکت های پشتیبان با استفاده از تکنسین های متخصص، مسئولیت پشتیبانی و نگهداری سخت افزار شبکه ها را برعهده دارند.

قرارداد پشتیبانی و نگهداری سخت افزار شامل چه مواردی است؟

در یک قرارداد پشتیبانی شبکه، باید انتظارات طرفین از یکدیگر واضح و صریح بیان شود، تا در آینده هیچ کدام دچار مشکل نگردند.

•    جمع آوری اطلاعات کاربری جامع کاربران
•    تهیه شناسنامه سخت افزاری سیستم ها
•    انجام سرویس سخت افزاری اولیه به صورت کامل
•    انجام سرویس های دوره ای به صورت سه یا شش ماهه
•    ثبت اطلاعات سخت افزاری سیستم ها در نرم افزار مدیریت منابع شبکه
•    ثبت درخواست های رفع ایراد در سیستم نرم افزاری پیشتیبانی شبکه
•    کوتاه نگه داشتن زمان پاسخگویی
•    بررسی نیاز های مشتریان

تعهدات پیمانکار

پیمانکار موظف است در صورت اعلان و ارجاع مشکل از سوی کارفرما، ظرف مدت چهار ساعت عیب یابی را رفع کند. همچنین او موظف است تا خدمات پشتیبانی و نگهداری زیر ساخت ارتباطات اینترنتی و سرویس های راه اندازی شده را پشتیبانی کند.

پیمانکار موظف به نگهداری و حراست از اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده کارفرما است. همچنین او باید از دوربین های ارتباطات شبکه ای پشتیبانی و مراقبت کند.

تعهدات کارفرما

کارفرما موظف است شرایط مطلوب برای انجام خدماتی که در ردیف وظابف پیمانکار است، برای  او و تیمش ایجاد کند. کارفرما باید یک رایانه تحت اختیار پیمانکار یا تیم پیمانکار قرار دهد تا امور پیشتیبانی شبکه را حمایت کنند. کارفرما بدون هماهنگی پیمانکار مجاز به نصب هر گونه نرم افزار یا اعمال تغییر بر روی سرور نیست.

شرایط فسخ قرارداد پشتیبانی و نگهداری سخت افزار

در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، طرف مقابل می تواند با یک اخطار کتبی نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند. در صورتی که فسخ قرارداد اقدامی از سمت کارفرما باشد، کلیه هزینه های پیمانکار تا آن زمان پرداخت می شود.
قرارداد آی تی یک نوع قرارداد تمام وقت، پاره وقت، بلند مدت یا کوتاه مدت است، که برای رفع ایرادات سیستم، رفع خرابی، اجرای اصلی خدمات کامپیوتر و ... تنظیم می شود.
هزینه های راه اندازی سیستم جدید که کارفرما درخواست نصب آن را داده است، با پیمانکار محاسبه می شود. همچنین برای تهیه تجهیزات سخت افزار یا نرم افزار و... هماهنگی لازم بر عهده کارفرما می باشد و یا در صورت تمایل به پیمانکار واگذار می شود.

قرارداد خدمات آی تی چیست؟

این قرارداد مربوط به فناوری اطلاعات و تعمیرات و نگهداری کامپیوتر می باشد. طول مدت این قرارداد بستگی به زمان اتمام کار دارد. تکنسین های رایانه معمولا برای شرایط پرداخت و سایر خدمات در پروژه های کاری خود، از این قرارداد استفاده می کنند. در این قرارداد انتظاراتی را که هر یک از طرفین در طول کار از هم دارند، ذکر می شود.

چرا باید قرارداد نوشته شود؟

در یک قرارداد توافق نامه ای بین طرفین با موضوع معین نوشته می شود و پس از تنظیم و امضای قرارداد هیچ خللی در آن نمی¬توان ایجاد کرد. این قرارداد توسط قوانین دولتی تفسیر می گردد و هر گونه زیر پا گذاشتن مسئولیت های طرفین، پیگرد قانونی دارد.
این قرارداد به نفع طرفین است، چرا که مسئولیت هر طرف به صورت کتبی، واضح و شفاف توضیح داده شده است. در صورتی که از جانب هر کدام از طرفین هر یک از شرایط و ضوابط قید شده در قرارداد نقضی صورت بگیر، از جهت قانونی قابل چشم پوشی نیست و از طرف مراجع ذی صلا مورد بررسی قرار می گیرد.
پیمانکار حق واگذاری وظایف تعیین شده خود در این قرارداد به شخص دیگری را ندارد. همچنین کارفرما نیز به واسطه قرارداد به داشتن حسن نیت کاری در برابر پیمانکار متعهد است.

قرارداد خدمات کامپیوتری باید شامل چه مفادی باشد؟

در قرارداد باید تاریخ شروع و جزئیات چگونگی پایان قرارداد به طور کامل و شفاف توضیح داده شود.
نام و اطلاعات طرفین ذکر شود.
جزئیات مربوط به خسارت کامل توضیح داده شود.
نوع خدماتی که قرار است ارائه شود ذکر گردد.
موارد خاصی که درمورد خدمات ارائه شده توسط پیمانکار باید ذکر گردد.

چه افرادی باید از قرارداد استفاده کنند؟

مشاغل کوچک و شرکت ها برای جزئیات خدمات خود در هنگام تعمیر و نگهداری یا مدیریت سیستم برای مشتریان خود ملزم به قرارداد خدمات کامپیوتری هستند.
همچجنین مشاغل بزرگ نیز، که به خدمات فناوری اطلاعات نیاز دارند، برای تعیین وظایفشان در قبال یکدیگر و دستمزد متخصصان به این قرارداد نیاز پیدا می کنند.
ملزومات قرارداد خدمات و نگهداری سخت افزار و نرم افزار

•    توسعه شبکه
•    مشخصات فنی
•    خدمات ارائه شده
•    تاریخ تحویل و نقاط ضعف
•    تامین امنیت
•    امنیت داده و شبکه
•    نصب نرم افزارهای شبکه
•    نصب و راه اندازی سخت افزار
•    عملیات روزانه شرکت
•    سرویس پیشتیبانی
•    اداره و برنامه ریزی
•    جبران خسارت

مزایای استفاده از این قرارداد

•    شرح وظایف تکنسین تعمیر و نگهداری از کامپیوترهای شرکت و مدیر شرکت مشخص است.
•    طرفین از زمان انجام تسویه آگاهی دارند.
•    هریک از طرفین از میزان مدت قرارداد با خبر هستند.

با توجه با توضیحات ارائه شده، خدمت شما باید این اطمینان خاطر را داد، که تیم حقوقی ما در قرارداد تنظیم شده ای که در سایت قرار دارد، تمام تلاش خود را به کار گرفتند، تا تمامی حقوق طرفین ذکر شده و نکات قانونی لازم به طور کامل بیان شده باشد.

                                                                                                   01.png

 

 

نوشته شده در 1400/10/19 - 19:20:05
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©