خانه » بلاگ » قرارداد استفاده از خدمات مهندسی و مشاوره
قرارداد استفاده از خدمات مهندسی و مشاوره

قرارداد استفاده از خدمات مهندسی و مشاوره

قرارداد استفاده از خدمات مهندسی و مشاوره

قرارداد استفاده از خدمات مهندسی و مشاوره 01.png 4_221128145944.jpg

مهندس مشاور کیست؟

مهندس یا مهندسین مشاور، به مجموعه‌ای از افراد گفته می‌شود، که در زمینه‌های ساخت و ساز، طراحی و برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر پروژه، به صورت تخصصی تسلط دارند.
به زبانی ساده‌تر می‌توان، گفت که کارشناسان در ازای دریافت مبلغ مشخص، طراحی و نظارت بر طرح‌های عمرانی یک کارفرما را بر عهده می‌گیرند، که مهندس مشاور نامیده می‌شوند.
مهدسان نقش به سزایی در افزایش دانش و توسعه اقتصاد دارند. آن ها با استفاده از علم و نوآوری سبب افزایش کیفیت زندگی انسان ها می شوند.

وظایف مهندس مشاور چیست؟

●    ایجاد جدول زمان بندی اجرای پروژه
●    طراحی و پیادهسازی نظامهای کیفیتی
●    ارزیابی فنی، اقتصادی و زیست محیطی پروژه
●    نظارت بر نصب و راه اندازی تجهیزات صنعتی
●    حفظ استانداردهای لازم در طراحی و اجرای نقشهها
●    ارائه مشاورههای مالی برای ساخت و برآورد هزینه پروژه
●    صرفه جویی در هزینهها از طریق ارائه راهکارهای مناسب
●    تهیه و ارائه گزارشهای لازم از مراحل انجام و پیشرفت پروژه
●    بازرسی و نظارت بر کار ساخت و ساز و تاسیسات صنعتی و ساختمانی

مهندسین مشاور در تمام مراحل ساخت و ساز، موظف هستند، پروژه‌های صنعتی و ساختمانی را به نحو احسن به پایان برسانند.
قرارداد خدمات مشاوره مهندسی، یکی از انواع قراردادهای مشاوره محسوب می‌شود. کارفرما با توجه به حوزه کاری خود، از مشاوران مهندسان تخصصی استفاده می، کند. برای آن که کارفرما بتواند، یک قرارداد کاری خوب داشته باشد، باید با مشاوران ومهندسان زبده همکاری کند.

نظام مهندسی ساختمان

پس از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374، سازمان غیر دولتی نظام مهندسی ساختمان به منظور به اجرا درآوردن مفاد و اهداف این قانون، تاسیس شد.
از جمله اهداف تاسیس این سازمان، طبقه بندی فنی افراد شاغل در این حوزه بدین شکل که مهندس ساختمان در رأس هرم، افرادی که مهارت فنی دارند، در سطح میانی و کارگران بدنه هرم را تشکیل می دهند.
هدف بعدی ساخت یک جامعه حرفه ای هدفمند بود که بتواند برای اعضا ثروت ، رفاه و دانش به ارمغان بیاورد.  
نظام مهندسی ساختمان هم چنین اقدامی مناسب در جهت بالا بردن کیفیت سازه ها به منظور افزایش ایمنی، بهداشت و آرامش ساکنین ساختمان است.
این سازمان می کوشد با شناسایی و پرورش کسانی که در این حوزه استعدادی دارند، توان خود را در سطح ملی و بین المللی افزایش دهد.
نظام مهندسی علاوه بر یک شعبه مرکزی، در سایر استان های کشور هم شعبه دارد.
این سازمان برای ایجاد هماهنگی میان تمام شعبه های خود دارای یک شورای مرکزی متشکل از 25 نفر عضو اصلی و 7 نفر عضو علی البدل است. این اشخاص با اجماع اعضای هیئت عمومی گلچین شده و به وزیر راه و شهرسازی جهت انتخاب نهایی معرفی می شوند، تا به مدت سه سال خدمت کنند. این هیئت 25 نفره نیز، سه نفر را از میان خود به وزیر معرفی می-کنند، تا وزیر نیز از میان آن ها یک نفر را به عنوان ریاست شورا انتخاب کند.
سازمان مهندسی ساختمان سالانه یک آزمون را به جهت صدور پروانه کسب  پایه سه برای مهندسین برگزار می کند.

انواع قراردادهای مهندسی

1.    روش تک عاملی: کارفرما شخصا نیروی انسانی، ماشین آلات، مصالح و سایر موارد اجرایی را تهیه می کند و مدیریت اجرایی پروژه را بر عهده دارد.
2.    روش دو عاملی: در این قرارداد پیمانکار مسئولیت طراحی، تهیه تجهیزات، ساخت و... بر عهده دارد. به نوعی می-توان گفت کارفرما خودش را از امور اجرایی پروژه کنار کشیده است.
روش طراحی، تدارکات، ساخت: این روش معمولا در پروژه های بزرگ عمرانی استفاده می شود. در این روش طراحی و مدیریت و اجرای پروژه به پیمانکار سپرده می شود.
3.    روش سه عاملی: یک قرارداد سنتی است، که میان کارفرما، پیمانکار و مشاور تنظیم می شود. مسئولیت اجرایی پروزه در این قرارداد بر عهده پیمانکار، طاحی آن بر عهده کارفرما و مشاور است.
4.    روش چهار عاملی: در این قرارداد علاوه بر کارفرما، پیمانکار و مشاور، شخص چهارمی نیز حضور دارد، که به سبب شرح وظایفش می تواند، مدیریت طرح، مدیریت ساخت، مدیریت پروژه یا مدیریت اجرایی را بر عهده بگیرد.
5.    قراردادهای طراحی و مدیریت: در این قرارداد عامل چهارم در مقام نماینده کارفرما یا مدیریت پروژه حضور دارد. از جمله مزایا این روش می توان به کاهش مدت زمان پروژه و ریسک کارفرما، مشورت و ایجاد رقابت با عوامل دیگر و ... اشاره کردو هم چنین معایبی چون تنش میان مشاور و مدیر طرح به واسطه تداخل کاری که ایجاد می شود، دارد.

خدمات فنی مهندسی چیست؟

در یک پروژه، طبق زمان بندی و فارغ از هر گونه تغییر و تحول در بازار و پیشرفت پروژه را خدمات مهندسی می‌گویند. برای آن که یک پروژه طبق زمان بندی به پایان برسد، احتیاج به مجری است، که فعالیت‌های شرکت، از جمله ارائه خدمات فنی و مهندسی، تامین و پشتیبانی را بر عهده بگیرد.
تائید نقشه های سازه توسط مهندسان سبب ایجاد هماهنگی در طراحی و ساخت می شود. هم چنین آن ها با نظارت بر تجهیزات و عیب یابی در پروژه سبب افزایش ایمنی و راندمان می شوند.

مزایای خدمات فنی و مهندسی چیست؟

●    صرفه جویی در هزینه ها
●    نیروی انسانی متخصص و با تجربه
●    تامین کلیه مراحل پروژه
●    تمرکز بر فعالیت های مهم

معایب خدمات فنی و مهندسی چیست؟

●    از بین رفتن کنترل مدیریتی
●    هزینههای اضافی
●    عدم اطمینان به کیفیت

خدمات فنی مهندسی شامل چه مواردی می‌شود؟ ساخت 2.png

●    تامین و پشتیبانی از خدمات ساختمانی
●    تامین، فروش و اجاره ماشین آلات ساختمانی
●    فروش و تامین مصالح ساختمانی
●    تامین و معرفی خدمات ساختمانی
●    تامین نیروهای متخصص

مزایای بهره وری از خدمات فنی و مهندسی شامل چه مواردی است؟

●    تمرکز بر فعالیتهای اصلی و مهم
●    صرفه جویی در هزینهها و کاهش هزینههای اضافی
●    داشتن نیروهای متخصص
●    تامین کلیه مراحل پروژه

قرارداد های ساختمانی همیشه یکی از پر بحث ترین قراردادهای همکاری در جامعه بودند. داشتن تعهد کاری طرفین در به ثمر رساندن خواسته های یکدیگر لازمه یک همکاری مفید است. قراردادی که بتواند، هر دو طرف را ملزم به اجرای خواسته های قانونی همدیگر کند، می تواند تا حد قابل قبولی مانع چالش در آینده کاری طرفین باشد.
همکاران من با تنظیم قراردادی که تمامی ملاحظات قانونی و حقوقی لازم برای پیشبرد یک همکاری مطلوب را داراست، خیال شما را در رابطه با پروژه کاریتان راحت می کنند.

                                                                                                       01.png

 

نوشته شده در 1400/10/12 - 19:00:37
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©