خانه » بلاگ » قرارداد سفت کاری
قرارداد سفت کاری

قرارداد سفت کاری

قرارداد سفت کاری

قرارداد سفت کاری

                  01.png کاری 2.jpeg

سفت کاری ساختمان یک حرفه تخصصی است، که در طول عمر ساختمان تاثیر زیادی دارد. سفت کاری اقدامی پیشگیرانه برای مقاوم سازی ساختمان در جهت عوامل مخرب طبیعی و بعضا غیرطبیعی است. بدون شک یک سازه محکم و اصولی در عین حال انعطاف پذیر، توانایی تحمل بیشتری در مقابل امواج زلزله خواهد داشت.
در ابتدا شاید برای خیلی از افراد این سوال به وجود آید، که سفت کاری به چه معنایی است و چه عملیاتی جزو مرحله سفت محسوب می شود. در این جا سعی داریم، به صورت اجمالی کلیه مراحل سفت کاری را از ابتدای اخذ مجوز ساخت تا پایان بهره برداری برای تمام افرادی که حتی هیچ تجربه ای در این خصوص ندارند، کاملا توضیح دهیم.

 

پروانه ساختمان

مجری ساختمان پس از تایید نوع کاربرد مورد نظر، با در دست داشتن مدارک زمین و تملک به مراجع ذی صلاح ساختمان مراجعه می کند. مراجع ذی صلاح شامل بخشداری یا شهرداری می باشند.
مجری ساختمان با مراجعه به سازمان نظام مهندسی، اخذ مشاوره و راهنمایی از مهندس مربوطه اقدام به تهیه نقشه ساز می-نماید. در واقع پس از تایید نقشه ارجاع شده به دفتر مهندسی، برای تهیه نقشه سازه اقدام می کند. او پس از اخذ مجوز و پرداخت عوارض و هزینه های نظام مهندسی، پس از ارائه برگ صورت مجلس تحویل زمین و اخذ آن، مجاز به شروع عملیات سفت کاری ساختمان است.

مراحل اجرای سفت کاری ساختمان

•    خاک برداری

گودبرداری ساختمان، گاهی در ذهن عموم افراد به صورت گودبرداری های عمیق تصور می شود، اما باید در این جا ذکر کرد، که گودبرداری بستگی به مقیاس ساختمان دارد. برای ساختمان هایی که زیرزمین دارند، گودبرداری عمیق خواهد بود، اما ساختمان های همکف گودبرداری سطحی خواهد بود.

•    تسطبح

تسطیح به معنای رفع موانع بدنه گود می باشد. باید توجه داشت که معمولا در گودبرداری هایی که با دست و نیروی انسانی انجام می گیرد کار به صورت رگلاژ انجام می شود. رگلاژ به معنی بتن با عیار سیمان کم است، که به جهت آماده سازی خاک پیش از اقدام به آرماتوربندی استفاده می کنند.

•    اجرای بتن مگر

پس از تسطیح، باید لایه ای بتن سبک در کف فونداسیون با ضخامن 10 سانتی متر اجرا شود. اجرای این مرحله بسیار مهم است، زیرا اجازه نفوذ عوامل خورنده شیمیایی موجود در خاک را به شالوده ی ساختمان نمی دهد و همچنین در هین بتن ریزی فونداسیون اجازه نمی دهد، خاک بستر آب بتن را بمکد و باعث تضعیف بتن شود.

•    اجرای اسکلت ساختمان

پر هزینه ترین و حساس ترین مرحله از سفت کاری، اجرای اسکلت ساختمان است، که باید زیر نظر پیمانکار انجام شود.

•    اجرای دیوار

•    اجرای گچ و خاک روی دیوارها

این مرحله قبل از سفید کاری انجام می شود.

•    اجرای شیب بندی روی بام

کروم بندی شیب بام، هدایت شیب به سمت محل ناودان ها، سپس پوکه ریزی و در نهایت پلاستر سطح پوکه ها است.

سفت کاری چند درصد ساختمان است؟

برای ساخت پروژه ساختمانی از ابتدایی ترین مراحل که انتخاب زمین و گرفتن مجوز ساخت از شهرداری است، همکاری با یک پیمانکار سفت کاری یکی از مراحل مهمی است که در امور ساخت باید به آن توجه شود. سفت کاری به طور کلی به دو عملیات سفت کاری و نازک کاری تقسیم می شود. مراحلی سفت کاری ساختمان حدود 40 تا 50 درصد یک پروژه را شامل می شود.
در قرارداد پیمانکاری سفت کاری ساختمان، نکاتی شامل مشخصات طرفین، محل اجرای پروژه، زمان شروع و مدت زمان تکمیل کار، مقدار دستمزد و شیوه پرداخت، نوع اسکلت جهت اجرا، شرایط فسخ و... ذکر می شود.

تفاوت سفت کاری و نازک کاری کاری 1.jpg

تفاوت عملیات سفت و نازک کاری ساختمان در سفت کاری ساختمان عملیات پی کنی، ریختن بتن فونداسیون، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیواربرشی، دیوار چینی و سقف می باشد؛ اما در عملیات نازک کاری، عملیات تزئینات ساختمان انجام می شود، که شامل اندود کاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری، نقاشی، تاسیسات و... است.

قرارداد سفت کاری ساختمان

شخص سازنده ای که در حال ساخت پروژه ساختمانی می باشد، برای مرحله سفت کاری احتیاج به پیمانکار دارد. به همین منظور احتیاج است قراردادی تنظیم شود. اما حال امکان دارد صاحب ملک به دلیل آشنا بودن یا یک هزینه بودن با پیمانکار، قراردادی تنظیم نکند، که این مسائل دلایل محکمی برای ننوشتن قرارداد نیست.
در متن قرارداد سفت کاری ساختمان، زمان شروع و اتمام کار را مشخص می شود. در متن قرارداد ساختمان، در قسمت عنوان قرارداد یکی از دو عنوان قرارداد سفت کاری با مصالح یا بدون مصالح استفاده می شود. در قسمت عنوان قرارداد بهتر است، سفت کاری ساختمان بنویسیم و در متن قرارداد درباره طریقه تهیه مصالح توضیح دهیم.
در قسمت مشخصات و اطلاعات طرفین، مشخصات طرف مقابل به طور کامل نوشته می شود، که اگر در آینده دچار بروز اختلاف و شکایت شدید، اطلاعات طرف مقابل را داشته باشید. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت، شماره تماس و کد پستی است.
بخش بعدی درمورد موضوع قرارداد پیمانکاری سفت کاری است، که باید هدف از نوشتن این قرارداد به طور کامل توضیح داده شود. موضوع درمورد سفت کاری شامل ساخت دیوارهای بیرونی، دیوارهای داخلی و پارتیشن و همچنین قیرگونی زیرزمین، سیمانکاری شن ریزی و بتن ریزی و... است.
مشخصات فنی پروژه، درمورد مصالح قابل استفاده، نقشه کار و همچنین درمورد مشخصات فنی پروژه و آیین نامه اجرایی می باشد.
در قسمت مبلغ و نحوه پرداخت هزینه ها، توافق شما درباره مبلغ و حق الزحمه قرارداد پیمانکاری مشخص می شود. همچنین اگر قصد دارید خرید و تهیه مصالح را به عهده پیمانکار بسپارید، باید هزینه آن را به حق الزحمه اضافه کنید.
نحوه پرداخت به توافق طرفین بستگی دارد. کارفرما می تواند به صورت درصدی پیش از شروع به کار بپردازد. درصدی را بعد از انجام 25 درصد از کار و مبلغی را بعد از انجام 50 درصد از کار بپردازید. و مابقی در انتهای قرارداد بپردازید. همچنین کارفرما می تواند برای حسن انجام کار، ضمانتی به صورت چک یا سفته بگیرد البته بعضی از کارفرمایان مبلغی از حق الزحمه را به عنوان ضمانت نگه میدارد.
در قسمت تعهدات پیمانکار و کارفرما، مسئولیت ها، وظایف و تعهدات طرفین نوشته می شود. در این جا طرفین متعهد می-شوند، هر گونه کم کاری و عدم تعهد به قرارداد و تخطی از این وظایف، تخلف محسوب شود و طرف خاطی موظف به پرداخت جریمه می شود.
بدون داشتن دلیل موجه، طرفین مجاز به فسخ قرارداد نیستند. اگر یکی از طرفین بدون دلیل دست به فسخ قرارداد بزند، متخلف محسوب می شود و باید خسارت پرداخت کند. البته مواردی چون طولانی شدن مدت زمان پروژه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد، انجام کار به صورت ناقص و در صورت بروز حوادث غیرمنتظره طرفین را مجاز به فسخ قرارداد می کند.

قرارداد تنظیم شده توسط همکاران من، با دربرگیری شرایط و نکات ذکر شده در مقاله و همچنین رعایت قوانین حقوقی لازم در این زمینه، قراردادی است که می-تواند خیال شما را از بابت داشتن یک همکاری کم چالش راحت کند.

                                                                                              01.png

نوشته شده در 1400/10/10 - 20:41:16
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©