خانه » بلاگ » قرارداد صلح خودرو
قرارداد صلح خودرو

قرارداد صلح خودرو

قرارداد صلح خودرو

قرارداد صلح خودرو

  01.png داد پیش فروش خودر..jpg

زمانی که صحبت از صلح یا صلح نامه می شود، یعنی رعایت مقررات خرید و فروش در آن لازم نیست و آسان تر است. در مبحث صلح نامه خودرو، باید چنین گفت افرادی که در ثبت نام پیش فروش خودرو شرکت میکنند و به نامشان در می آید؛ به قصد آن که خودرو را با قیمت کم بخرند و با سود زیاد به قیمت بازار دلالی کنند؛ اینگونه می شود که امتیاز آن را به کسی صلح می کند و یا به قیمت روز میفروشد. معمولا در خبرهای پیش فروش خودرو ذکر می شود که امکان صلح وجود ندارد یعنی خودرو فقط به فرد ثبت نام کننده تحویل داده می شود.
معاملات خودرو در لیست معاملات کشوری، رایج‌ ترین معاملات حقوقی در ایران محسوب می شود. واگذاری و نقل انتقالات خودرو می ‌تواند راه های متفاوتی انجام شود  که یکی از این روش‌ها، انتقال حواله خودرو یا همان واگذاری حواله خودرو نامیده می شود.
 خریدار پس از دریافت حواله، به دلیل نیاز مالی احتیاج به پول فوری دارد یا اصلا توان نگهداری از خودرو را ندارد، تصمیم به فروش حواله خودرو خویش می کند.  در واقع خریدار اصلی خودرو قبل از تحویل، مالکیت خودرو را به شخص دیگری منتقل می کند تا آن شخص بتواند خودرو را تحویل بگیرد.

در چنین حالتی، به اصطلاح خریدار باید حواله خودرو را انتقال دهد. جهت انتقال و انتقال حواله خودرو، تنظیم قرارداد حواله خودرو و انجام عملیات حواله الزامی است.
همانطور که در بالا ذکر شد، شرکت های خودرو ساز برای آن که دست دلالان را کوتاه کنند و پیش فروش را به دست مشتری های واقعی برسانند، خرید و فروش خودرو را تا یک سال ممنوع کرده است؛ به همین دلیل افراد از قرارداد صلح نامه برای پیشبرد کار خود استفاده می کنند. در واقع نوعی حیله برای انتقال خودرو به خرج داده اند.
صلح عقدی است که انعطاف بیشتری در مقابل مبایعه دارد اما در هر دو مورد خودرو از مالک به خریدار منتقل می شود.

امکان صلح خودرو چیست؟

صلح در لغت به معنی سازش و توافق است.
شما و شخصی در مالکیت چیزی، نصف _نصف سهیم هستید و قصد فروش آن را دارید؛ طرفین می توانند با منعقد کردن قرارداد صلح در مقام فروش، سه دانگ خود را به دیگری انتقال دهند.
دلالان خودرو در جهت منافع شخصی خود، استراتژی را پیاده سازی می کنند،که سبب بر هم زدن تعادل بازار هدف می‌شود. یک نمونه از این دلالی ها خرید حواله خودرو برای کسب سود و فروش آن پیش از تحویل خودرو است،که اصطلاحا صلح خودرو گفته می شود.
دلال خودرو شخصی است ،که هنگام فراخوان فروش خودرو ثبت نام می کند و برابر با قیمت گذاری کارخانه هزینه واریز می-کند و هنگام دریافت اتومبیل به قیمت به بازار می فروشد. در این حالت بین شخصی که قصد خرید ماشین را دارد (خریدار دوم) و دلال سند صلح خودرو امضا می شود و خریدار پول خودرو را به قیمت روز به دلال پرداخت می کند.
به عبارت دیگر می توان گفت خریدار اول (دلال) و خریدار دوم (مصرف کننده) با امضای یک سند، خودرویی را که هنوز از سازنده به خریدار اول تحویل نشده را معامله می کنند. بدین ترتیب خریدار می تواند با استناد به این سند، خودرو را از شرکت سازنده تحویل بگیرد.
شرکت های خودروساز ی هیچ گونه تعهدی در قبال امتیاز ثبت نام و تحویل خودرو به فرد غیر از ثبت نام کننده خودرو ندارد. شرکت خودروساز در زمان مقرر به مالک خودرو یعنی شخص ثبت نام کننده در سایت فروش، خودرو را تحویل می دهد. به این نکته باید توجه داشت که امکان سند زدن به مدت یک سال از خریدار اول به خریدار دوم وجود ندارد.

مراحل انتقال خودرو

برای انتقال خودرو اولین کاری که باید انجام شود نوشتن قرارداد رسمی و مکتوب است. چنانچه این قرارداد غیررسمی تنظیم شود چه بسا بهتر است چند نفر به عنوان شاهد در پای قرارداد حضور داشته باشند.
در قرارداد باید تمامی جزئیات از جمله چگونگی زمان تحویل، مبلغ پرداخت شده و تاریخ تسویه حساب، مشخصات کامل خودرو، وضعیت برگ سبز خودرو و.... کامل مشخص شود.
در مرحله بعد مراجعه به تعویض پلاک است. پس از نوشتن قرارداد خریدار همراه با فروشنده یا با در دست داشتن وکالتنامه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. نکاتی که باید در تعویض پلاک رعایت کرد:

1.    هزینه وکالتنامه انتقال خودرو برعهده فروشنده است
2.    تمام مدارک توسط کارشناس باید چک شود
3.    مشخصات فنی و برگ سبز ماشین توسط کارشناس تایید می شود

پس از آن که کارهای تعویض پلاک انجام شد، باید کارهای نقل و انتقال خودرو انجام شود. برای سند خودرو نیاز نیست به دفتر خانه مراجعه شود با داشتن همان برگ سبز خودرو برای نقل و انتقال ماشین کافی است.
هزینه های انتقال خودرو در تمام مراحل در قرارداد ذکر شده است که بخشی از آن را فروشنده باید ردازد و بخشی دیگر بین هر دو تقسیم می شود. هزینه های صدور وکالتنامه، خلافی خودرو و عوارض سالانه شهرداری برعهده فروشنده می باشد. همچنین هزینه های انتقال سند در دفترخانه و تعویض پلاک بر عهده خریدار است

انواع قرارداد صلح:

●    صلح دعوی: تراضی طرفین برای پایان دادن به دعوی است.
●    صلح در مقام معامله: هر گاه عوض نابرابر و ناچیزی در صلح تعیین شود، از این صلح استفاده می کنند.
●    صلح عمری: شخص حق استفاده از ملک اش را برای طول مدت عمر خود یا عمر منتفع منتقل می کند.
●    صلح رقبی: مالک حق استفاده به مدت معین شده در قرارداد به منتفع منتقل می کند.

آثار قرارداد صلح صلح خودرو3.jpg

باید به آثاری که هر قرارداد بعد از اتمام آن به همراه دارد، به شکل ویژه ای توجه کرد. قرارداد صلح عقدی لازم است و طرفین نمی توانند هر زمان به خواست خود آن را منحل کنند. قراردادی که مطابق عقد هبه منعقد می شود، یک عقد لازم است و طرفین هر زمان که خواستند، می توانند آن را به هم زنند.

آیا امکان تنظیم سند صلح با حق فسخ برای خودرو یا سایر وسائل نقلیه وجود دارد؟

در این خصوص می‌توان گفت بله، امکان تنظیم وجود دارد. شما می توانید به اتفاق کسی که می خواهید سند صلح به نامش تنظیم کنید، به تعویض پلاک مراجعه کرده و یا از او وکالت بگیرید. همچنین همراه با خریدار یا متصالح به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و عوارض خودرو پرداخت شود. همچنین بیمه شخص ثالث به شخصی که تعیین می کنید، واگذار می شود.

برای انجام این کار باید چند شرط را ذکر کرد:

1.    فرد متصالحی که  در قید حیات باشد، حق استفاده رایگان از خودرو را دارد و هزینه های خودرو بر عهده شخص مصالح است.
2.    با توجه به آن که سند صلح در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است، اگر به هر دلیلی از انجام این کار منصرف شدید و یا اگر فرد مقابل زودتر فوت کند می توانید از حق فسختان استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشد که بعد از فسخ حتما باید تعویض پلاک انجام شود.

چرا باید قرارداد حواله خودرو را تنظیم کنیم؟

قرارداد حواله خودرو بین مالک و خریدار نوشته می شود. مالک حواله خودرو پس از مدتی شاید به دلایل مختلفی در نظر دارد که سرمایه خود را پس بگیرد یا از گرفتن ماشین سفارشی منصرف شده اند اما ممکن است افرادی باشند که تمایل به داشتن این ماشین داشته باشند. در این جا بین طرفین قراردادی تنظیم می شود و تمام اختیارات به خریدار منتقل می شود.

آیا با امکان صلح در حواله خودرو می توان باز هم حواله را منتقل کرد؟

در اغلب موارد صادرکنندگان حواله خودرو که شرکت های خودرو سازی هستند به صاحبان حواله اجازه ارسال حواله از طریق قرارداد وکالت را نمی دهند. اما در برگه حواله خودرو مشخصات دقیق صاحب حواله ذکر شده است تا خودرو فقط در زمان مشخص شده به صاحب حواله تحویل داده شود.

آیا می توان با وجود ممنوعیت خودرو ساز، حواله را منتقل کرد؟

زمانی که شرکت خودرو ساز خرید و فروش حواله خودرو را با وجود مدارک و اسناد قانونی ممنوع کرده باشد حق هر گونه فروش از مالک سلب می شود، هرگونه تنظیم قرارداد از جمله عقد صلح ممنوع است و به رسمیت شناخته نمی شود.  

نکات مهم در انتقال حواله خودرو چیست؟

از نکات مهم در قرارداد حواله خودرو :

حق ابطال برای طرفین است
اجازه انتقال

تنظیم قرارداد انتقال حواله خودرو بدون رعایت نکات حقوقی چه اثراتی دارد؟

 در صورتی که متن قرارداد فروش حواله خودرو  بین طرفین تنظیم شود اما نکات حقوقی در آن رعایت نشود ممکن است خریدار اجازه انتقال حواله را نداده باشد و پس از پرداخت، خودرو به صاحب حواله، انتقال پیدا نکند.

مبلغ یا ثمن قرارداد حواله خودرو چیست؟

مبلغی یا ثمن معامله بین مالک حواله و خریدار حواله به صورت توافقی تنظیم می شود همچنین نحوه پرداخت بین دو طرف به صورت توافقی انجام می شود و در قرارداد ثبت میگردد.  

شرایط حاکم بر قرارداد حواله خودرو چگونه است؟

تعهدات و اختیارات و حقوق و وظایف طرفین در گونه فسخ قرارداد، هرگونه فساد احتمالی و... در متن قرارداد تنظیم می شود. و طرفین وظیفه دارند هر گونه تعهدات و وظایفی که قانونی برایشان تعیین شده را انجام دهند.

حل اختلاف طرفین قرارداد چگونه انجام می شود؟

1.    در صورتی که طرفین برای حل اختلاف خود داوری بین خود قرار دهند مشکلات را برای داور توضیح می دهند و داور در نهایت رای را به یکی از طرفین می دهد
2.    در صورتی که طرفین برای حل اختلاف خود داوری انتخاب نکنند؛ می توانند به مراجع قانونی و دادگاه حقوقی مراجعه کنند. رای صادر شده از دادگاه قابل اعتراض است و شخص معترض می تواند در زمان تعیین شده اعتراض خود را ابلاغ کند.

نکات لازم در صلح خودرو

●    تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین باید ثبت شود.
●    حسن ضمانت طرفین؛ طرفین برای هر تخلف جریمه تعیین کنند.
●    توافقات فسخ ذکر شود.
●    زمان تحویل ماشین و زمان تنظیم سند باید ذکر شود.
در این قرارداد قانون گذار دست طرفین را در نوشتن قرارداد باز گذاشته است.

ارکان قرارداد

•    طرفین قرارداد صلح

مصالح (واگذار کننده) و متصالح (قبول کننده صلح)

•    موضوع قرارداد صلح

در قسمت موضوع قرارداد مورد صلح نوشته می شود. مورد صلح باید دقیق و معین مشخص گردد و هیچ گونه ابهامی نداشته باشد.

•    مبلغ قرارداد صلح

در این قرارداد کلمه مبلغ تعریف نشده است؛ کلمه مال الصلح جایگزین شده است.

•    نکات  قرارداد صلح

اهلیت طرفین قرارداد باید ذکر شود. باید به طور صریح و واضح ذکر شود که این قرارداد به دور از هرگونه اجبار و تدلیس است. همچنین لازم الاجرا بودن این قرارداد مورد تصریح قرار گیرد.

•    فسخ قرارداد صلح

در متن قرارداد برای یکی از طرفین یا هر دوی آن ها حق فسخ در نظر گرفته می شود و یا این که به استناد خیارات اقدام به فسخ صورت می پذیرد.
در این نوع قرارداد هم مانند سایر عقود، خیارات مختص بیع اعمال می شود. در این نوع بیع، از خیار تدلیس برای فسخ استفاده شده است. زمانی که قانون گذار صلحی درمورد تنازع یا مبتنی بر تسامح تنظیم کند، شرایط قاطع بین طرفین است و هیچ یک از طرفین نمی توانند آن را فسخ کنند اگر چه ادعای غبن داشته باشد.

•    ابطال قرارداد صلح

زمانی که مبنای قرارداد باطل باشد؛ صلح نیز باطل خواهد بود. چنان چه هر یک از طرفین، کار غیر قانونی انجام دهند و قراردادی را امضا کنند، سپس طرفین با یکدیگر دچار اختلاف شوند و یکی از دو طرف برای جلوگیری از بر هم زدن با او صلح کند، این صلح باطل است.

موارد استفاده عقد صلح

●    زمانی که افراد بخواهند قراردادی را به سهولت تنظیم کنند از این نوع قرارداد استفاده می کنند؛ در صورتی که با این نوع قرارداد اختیار فسخ معامله را از خود سلب می کنند و ممکن است در آینده طرفین قرارداد بر اثر وقوع مشکلی ادعای ضرر و زیان داشته باشند.
●    زمانی که یکی از طرفین قرارداد در قرارداد اجاره نباشد، صلح منافع تنظیم می کنند.
●    قراردادهای مضاربه بانکی و افراد سرمایه گذار در دریافت سود ماهیانه. سرمایه گذار هر زمان که بخواهد می تواند کل سرمایه خود را پس بگیرد. بنابراین با تنظیم عقد صلح شرایط را سلب حق فسخ را از سپرده گذار با تنظیم قرارداد به عنوان عقد صلح امضا می کند.
●    میان کاسبان یا صاحبان مغازه دار که صلح نامه ای میان این افراد و شهرداری تنظیم می شود.
●    شخص اگر بخواهد زمانی دارایی خود را به فرزندان خود منتقل کند، از قرارداد صلح عمری استفاده می کند. در این قرارداد فرد ذکر می کند که وراث تا زمان حیات وی حق استفاده و فروش دارایی ها را ندارند.

صلح نامه تنظیم شده توسط تیم حقوقی ما با در نظر گرفتن تمام نکات و حساسیت های این قرارداد، می تواند به شما برای ایجاد یک معامله قانونی بی اشکال کمک شایانی کند.

                                                                                              01.png

نوشته شده در 1400/10/11 - 18:13:56
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©