خانه » بلاگ » قرارداد صلح موتور سیکلت
قرارداد صلح موتور سیکلت

قرارداد صلح موتور سیکلت

قرارداد صلح موتور سیکلت

قرارداد صلح موتور سیکلت

       01.png موتور سیکلت 2.jpg

امروزه افراد زیادی به دلیل آسان بودن عبور و مرور با موتور و برای رهایی از ترافیک شهری و همچنین هزینه کمتری که نسبت به اتومبیل دارد و همچینین حس رهایی و آزادی که می توان با آن تجربه کرد، از موتورسیکلت استفاده می کنند؛ به همین سبب خرید و فروش این وسیله نقلیه بسیار رونق دارد.
ما در نظر داریم برای پیشگیری از هرگونه مشکلی برای شما هنگام خرید موتور سیکلت، نکات مهم قرارداد فروش صلح قطعی موتور را برایتان توضیح دهیم.
این قرارداد باید در برگیرنده تمام مفاد حقوقی لازم باشد، تا مورد حمایت قانون قرار گیرد. برای مثال اگر موتور سیکلت عیب عیانی داشته باشد و مورد استفاده نباشد، خریدار می تواند از فروشنده طلب خسارت کند و یا قرارداد را فسخ کند.

نحوه نوشتن متن قرارداد

مشخصات طرفین و مورد معامله

در این قسمت همانند هر قراردادی مشخصات طرفین به طور کامل ثبت می شود،که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تلفن است.
در این قرارداد مشخصات موتورسیکلت و ویژگی ها و مشخصات آن به خریدار اطلاع نشان داده می شود و خریدار بعد از اطلاع از مشخصات، قرارداد را امضا می کند و برای مالکیت آن اقدام می کند. در قسمت موضوع قرارداد مدل، شماره بدنه و شماره پلاک موتور نوشته می شود.

قیمت در قرارداد فروش موتور سیکلت

در این قسمت توافق طرفین (خریدار و فروشنده) پیرامون قیمت کالا را ثبت می کنند و معین می شود که خریدار چه مقدار مبلغ را به صورت نقد و چه مقدار آن را به صورت اقساط پرداخت می کند.  در صورتی که فروش به صورت قسطی باشد، باید زمان و تاریخ پرداخت هر قسط و ضمانت اجرای تاخیر در پرداخت آن را مشخص شود.

تعهدات طرفین قرارداد

طرفین قرارداد می توانند در صورت بروز مشکل و اختلاف، از طریق قرارداد جبران خسارت اقدام کنند. طرفین قرارداد می-توانند برای فسخ، مدت زمان معینی را مشخص کنند موظف هستند، مبلغ مشخصی را به طرف مقابل پرداخت کنند. اگر هر یک از طرفین قرارداد را بر هم بزند، موظف است مبلغی معین به طرف مقابل پرداخت کند. گاه مشخص می شود که در قرارداد اختیار فسخ قرارداد وجود ندارد، مگر آن که چنین حقی در متن قرارداد ذکر شده باشد.
تمام مسئولیت وسیله از جمله تخلفات تا قبل از تحویل موتور سیکلت بر عهده فروشنده می باشد. چنان چه خریدار مبلغ ثمن معامله را کامل پرداخت نکند و خریدار وسیله را تحت اختیار خود درآورده باشد، فروشنده می تواند از حق خیار شرط خود استفاده کند و قرارداد را فسخ کنند.

فسخ قرارداد

دو مورد از علل مهم فسخ در قرارداد، عدم تحویل به موقع و درست موضوع معامله توسط فروشنده و عدم پرداخت به موقع قرارداد توسط خریدار  می باشد، که این دو بند در قرارداد به طور کامل و صریح باید ذکر گردد. برای توضیح بهتر این بند از قرارداد، به بخشی از خیارات در فسخ قرارداد خرید و فروش موتورسیکلت اشاره می کنیم.

حل اختلاف

در قرارداد خرید و فروش موتورسیکلت مانند تمام قرارداد های دیگر ممکن است، اختلافات فنی یا حقوقی میان خریدار و فروشنده به وجود بیاید. در این قرارداد فردی را به عنوان کارشناس یا داور حل اختلاف انتخاب می کنند.

شرایط فسخ

●    خیار مجلس

از این نوع خیار زمانی استفاده می شود، که طرفین قرارداد در مجلس حضور دارند و برای نوشتن و مذاکره قرارداد خرید و فروش موتورسیکلت مذاکره می کنند. اگر هر یک از طرفین به هر دلیل، مانند نداشتن پول کافی یا تمایل به حفظ کالا، قصد خاتمه معامله داشته باشند، می توانند از خیار مجلس استفاده کنند.

●    خیار شرط

از این نوع خیار زمانی استفاده می شود که که طرفین مدت مشخصی را در قرارداد ذکر کنند. در این زمان هر یک از طرفین می توانند، با استفاده از خیار شرط اقدام به فسخ معامله کالا کنند.

●    خیار تخلف از شرط

زمانی که خریدار یا فروشنده در قرارداد زمان و مکان خاصی را برای انتقال سند ذکر می کند، اما یکی از طرفین به آن شرط توجه خاصی نکند، طرف مقابل می تواند با تکیه بر تخلف از شرط به فسخ اقدام نماید.

●    خیار غبن

از این خیار زمانی استفاده می شود که یکی از طرفین متوجه شود در معامله مذکور از لحاظ قیمت و ارزش مورد معامله یا مبلغ دریافت شده، دچار ضرر شده است، او می تواند قرارداد را فسخ کند.

●    خیار تدلیس

کلمه تدلیس به معنای فریبکاری است. به طور مثال فروشنده موتور سیکلتی که ایرادی دارد، وسیله را طوری به خریدار معرفی می کند، که هیچ مشکلی ندارد و خریدار فریب می خورد و معامله را انجام می شود. اگر خریدار متوجه ایراد کالا شود، می تواند با تکیه بر خیار تدلیس معامله را فسخ کند.

●    خیار عیب

از این خیار زمانی استفاده می شود که قرارداد نوشته شده است و پس از انجام معامله عیب های موتورسیکلت آشکار می شود، در این حالت از خیار عیب استفاده می کنند.

●    خیار تعذر تسلیم

از این خیار زمانی برای فسخ استفاده می شود که فروشنده قادر نباشد وسیله معامله شده را در اختیار خریدار قرار دهد؛ مثلا زمانی که موتورسیکلت پیش از تحویل به خریدار به سرقت برود، خریدار می تواند با استفاده از این خیار قرارداد را فسخ کند.

●    خیار تاخیر

از این خیار زمانی استفاده می شود که خریدار به هر دلیل اقدام به پرداخت به موقع مبلغ و مطابق قرارداد نکند، فروشنده می تواند پس از سه روز  قرارداد را فسخ کند.

چه مشکلاتی ممکن است بین طرفین قرارداد پیش آید؟

●    ممکن است بین طرفین قرارداد اختلافاتی به وجود آید، که در آن طرفین معامله وادار به طرح اقاله دعوی علیه دیگری نمایند و از قانون برای حل اختلاف استفاده کنند.
●    با داشتن قرارداد حقوقی به راحتی می توان ادعاهای طرف مقابل را ثابت نمود؛ مانند انکار تعهدات.
●    وجود مشاور حقوقی در هنگام تنظیم قرارداد باعث می شود، از سوءاستفاده دفاتری که اقدام جعل می کنند و قولنامه جعلی چاپ می کنند، جلوگیری شود.

اسناد و مدارک لازم برای نقل و انتقال موتورسیکلت

●    تعویض پلاک
●    پرداخت خلافی
●    اصل مدارک شناسایی طرفین
●    برگ سبز جدید
●    تاییدیه نقل و انتقال موتورسیکلت
●    کارت سوخت
●    بیمه شخص ثالث
●    سند مالکیت
●    برگه تصفیه حساب عوارض شهرداری

قراردادی که ما تنظیم کرده ایم، با رعایت تمام نکات حقوقی ذکر شده در مقاله و با استفاده از دانش تیم وکلای خود می تواند، یک قرارداد قانونی تمام عیار برای انجام معاملات توط شما باشد.

نکات نگارش قولنامه

1.    سعی داشته باشید از کلمات بیهوده و غیر حقوقی که نیازی به آن نیست، دوری کنید
2.    سعی داشته باشید از کلمات ثقیل و سنگین استفاده نکنید، ساده نویسی بهترین نوع است
3.    تمام صفحات قرارداد باید به صورت تایپ شده باشد
4.    قبل از پرینت متن، یکبار آن را مرور کنید تا غلط املایی نداشته باشید
5.    با خط خوانا اطلاعات لازم را پر کنید

نکات مربوط به قولنامه

•    یکی از مهم ترین بخش های قولنامه، محل تنظیم سند است. برخی افراد به دلیل صرفه جویی در هزینه ها یا به دلیل آشناییت قدیمی که با هم دارند؛ برای تنظیم قولنامه به منازل شخصی خود مراجعه می کنند. اما در صورت بروز مشکل بین طرفین، به دلیل نبود شاهد و شهادت افرادی مانند وکلا و مشاورین حقوقی، ممکن است که نتوانند هر یک از طرفین حقوق خود را بدست آورند. بنابراین توصیه میشود که با حضور در دفاتر رسمی مانند دفاتر ثبت اسناد رسمی و یا دفاتر حقوقی، می توانید یک قرارداد بی نقص تنظیم کنید.
•    گاهی ممکن است خریدار قصد خرید قسطی را داشته باشد. در این صورت با توجه به شرایط خاص، باید در متن قرارداد موارد مریوطه ذکر گردد. فروشنده در این شرایط طلب گرفتن چک و سفته است و خریدار موظف است که در زمان مقرر شده، برای پاس شدن چک اقدام نماید. همچنین باید در متن قرارداد ذکر شود چنانچه اگر خریدار قسط معوقه داشته باشد، مشمول جریمه دیر کرد می باشد و باید ضرر و زیان تعیین شده را بپردازد
•    برخی افراد به دلیل قیمت بالای موتور سیکلت های صفر، تمایل به خرید موتور سیکلت های دست دوم دارند. حال در اینجا برای تنظیم قرارداد این نوع خرید و فروش باید گفت که چنان تفاوتی با خرید موتور سیکلت صفر ندارد؛ تنها تفاوت اصلی این معامله مسائل فنی مربوط به موتور سیکلت است. طرفین در این نوع قرارداد در صورت نداشتن صداقت لازم، با توجه به بند فسخ در متن قرارداد، هر یک از طرفین می تواند قرارداد را فسخ کند.

                                                                                                  01.png

 

 

نوشته شده در 1400/10/11 - 18:46:11
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©