خانه » بلاگ » قرارداد فاینانس
قرارداد فاینانس

قرارداد فاینانس

قرارداد فاینانس

قرارداد فاینانس

               01.png 8_221123180251.jpg

مقدمه

در لغت فاینانس به معنی تامین منابع مالی است.

بسیار اتفاق افتاده که شرکت های تجاری یا صنعتی یا حتی دولت ها، توانایی تامین مالی پروژه ها و ابر پروژه ها را نداشته باشند و برای فراهم کردن هزینه پیشبرد پروژه، مجبور به گرفتن وام یا فروش سهام شدند؛ از طرفی سهام داران به نیت کسب سود، منابع مالی خود را در اختیار پروژه می گذارند. فاینانس در اقتصاد به معنای تامین مالی و تجهیزاتی یک پروژه توسط سرمایه گذار داخلی یا خارجی است.
قرارداد فاینانس از روش های متداول تامین منابع مالی پروژه است. به زبانی ساده تر می توان گفت، زمان که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسناد نیست و خریدار به خاطره کمبود نقدینگی قادر به افتتاح حساب اسنادی نیست؛ در این شرایط خریدار از یک موسسه مالی درخواست می کند و وجه معامله شده به فروشنده تحویل داده می شود که بازپرداخت (تسهیلات) بلند مدت است.
به طور کلی قرارداد فاینانس یعنی بانک یا موسسه مالی وامی را به منظور عملیات معینی به یک شرکت یا کشور پرداخت می کند و هیچ تعهدی بابت به سرانجام رسیدن پروژه ندارد و در سررسیدهای معین بازپرداخت دریافت می کند.

روش های تامین منابع مالی خارجی

•    فاینانس: به منظور تامین مالی بلند مدت استفاده می شود.
•    ریفاینانس: به منظور تامین مالی کوتاه مدت استفاده می شود.
•    یوزانس: به منظور فرجه، بهره و نسیه معنی می شود. بدان معنی که خریدار کالا علاوه بر پرداخت قیمت کالا، مبلغی را بابت مهلتی که برای پرداخت به وی داده شده است، در سررسید ماهانه بپردازد.

ریفاینانس

تعریفی که بخشنامه 1113/60 مصوبه سال 83 بانک مرکزی ارئه می دهد، به استفاده کوتاه مدت از خطوط اعتباری بین بانکی که جهت گشایش اعتبارات اسنادی بابت واردات کالا نهایتا تا یک سال طول می کشد، ریفاینانس می گویند. البته به صورت سه یا شش ماهه نیز قابل دریافت است.

تفاوت فاینانس و یوزانس:

روش فاینانس، برای تامین مالی بلند مدت استفاده می¬شود، که به صورت وام مطرح است؛ ولی در روش یوزانس، بحث کالا و خدمات در میان است و به نرخ بهره و تنظیم قیمت محصول توسط وام دهنده توجه می شود.

قرارداد فاینانس چه مزیت هایی دارد؟

1.    عدم ریسک سرمایه گذاری
2.    آشنا به نحوه اجرای پروژه
3.    کنترل متمرکز فنی و مالی
4.    تطابق به قوانین نظام کشور
5.    پرداخت هزینه های پروژه
6.    افزایش بازار سرمایه

تسهیلات بلند مدت مالی 6.jpg

فاینانس برای وام های بلند مدت استفاده می شود. تاسیس کارخانه یا خرید ماشین آلات و ... نیاز به تامین مبالغ قابل توجهی دارد؛ در چنین شرایطی از قرارداد فاینانس استفاده می شود.
خریدار زمانی که افتتاح اعتبار اسنادی انجام می دهد، طبق مقررات بانک مرکزی مبلغ بین 15 درصد تا 20 درصد از مبلغ فاکتور را نقد پرداخت می کند و مابقی را بدهی تامین مالی بپذیرد.

روش استقراض برای تامین مالی چیست؟

برای تامین مالی پروژه های نفتی، پتروشیمی و از این قبیل و برای توسعه زیر ساخت ها، نیاز اساسی به حضور سرمایه گذاران خارجی و استفاده از تسهیلات بانک ها و موسسات خارجی دارد.
برای پییشرد این گونه پروژه ها، منابع مالی عمده و زمان زیادی باید در نظر گرفته شود. باید در چنین شرایطی، شرایط کشور میزبان پروژه از نظر امنیت سیاسی، اقتصادی و ... و میزان حساسیت پروژه در آن کشور و هم چنین روش های استفاده از آن را در هر کدام از حالت ها، در نظر گرفت. برخی از این روش ها شامل:
•    استفاده از منابع داخلی
•    اختصاص بخشی از درآمد کل کشور
•    اختصاص بخشی از درآمد حاصل از صادرات
•    استفاده از منابع خارجی
•    روش های قرضی
•    تامین مالی شرکتی، تامین مالی پروژه ای ( فاینانس)
•    روش های غیر قرضی
•    سرمایه گذاری مستقیم خارجی
•    سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی

فاینانس به چه روش هایی انجام می شود؟

از متداول ترین روش های تزریق سرمایه به پروژه ها می توان، روش قرضی یا استقراضی را ذکر نمود.

تامین مالی استقراضی

این روش، از لحاظ حقوقی می توان گفت که مشابه عقد قرض تعریف می شود، که شامل وام های بانکی بین الملل، اوراق بهادار، سفته و ... است. در تمام این موارد وجه مشترکی به نام توافق وجود دارد، که به موجب آن وام دهنده متعهد به ارائه مبلغی که درخواست شده و وام گیرنده متعهد به بازپرداخت وام می گردد.
این روش شامل ریسک برگشت سرمایه برای سرمایه گذار را نمی شود؛ زیرا دریافت کننده وام یا منابع مالی از طریق ضامن که همان دولت یا بانک تجاری است، تعهدی برای بازپرداخت منابع در سررسید یا جبران خسارت ارائه می کند.
یکی از روش های تامین مالی، موسسه وام دهنده ای است، که هیچ گونه شرایطی برای نحوه وام دریافتی تعیین نمی-کند و تنها پس از پرداخت، در موعدهای معینی اقدام به دریافت اقساط به همراه سود حاصله می نماید.
یکی دیگر از روش های موسسه وام دهنده، نظارت کامل بر روی نحوه هزینه و مصرف وام است. در این شرایط اگر وام دهنده بدون هماهنگی موسسه، مبلغ دریافتی را در موارد دیگر مصرف کند، شخص وام گیرنده با جریمه مواجه می شود.

تسهیلات فاینانس

برای تامین مالی پروژه ها معمولا از روش فاینانس استفاده می کنند. تسهیلات فاینانس 85 درصد مبلغ قرارداد تجاری و هزینه های بیمه صادراتی را در برمی گیرد. روش پرداخت تسهیلات، به صورت 15 درصد مبلغ اعتبار اسنادی پیش پرداخت محسوب می شود؛ اما 85 درصد باقی مبلغ اعتباری اسناد از محل تسهیلات فاینانس برداشته خواهد شد.
از این روش برای راه اندازی کارخانه یا خرید ماشین آلات و.. استفاده می شود که مبالغ قابل توجهی است. فروشنده خارجی از طریق موسسات مالی که فعالیت بانکی دارند، در پروژه سرمایه گذاری می کند. خریدار نیز باید به هنگام باز کردن اعتبار اسنادی طبق مقررات بانک مرکزی بین 15 تا 20 درصد فاکتور فروش را نقدا می پردازد و بقیه 80 درصد بدهی تامین مالی را می پذیرد.

ارتباط فاینانس با علم ریاضی

در بخش نظری تفاوتی با هم ندارند، ولی در بخش عملی حجم ریاضی در فاینانس بیشتر است؛ زیرا فاینانس در حوزه ای مشغول است که با تمامی اعداد و ارقام بازار سر و کار دارد.
اگر می خواهید در زمینه اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشید، باید آن را به صورت ریاضی اثبات کنید. در عمل تعداد داده ها و متغیرها در فاینانس بسیار بالاست ولی از نظر ماهیت فاینانس با ریاضی تفاوتی ندارد.

به طور کلی می توان گفت قرارداد فاینانس یکی از پر چالش ترین قراردادهای تجاری است، که نیازمند دقت بالایی در تنظیم قرارداد، مطابق با قوانین و پروتکل های ملی و بین المللی است. تیم حقوقی ما در قراردادی که تنظیم کرده  است، سعی کرده تمامی نکات قانونی لازم برای سامان دادن، به یک قرارداد حقوقی همه چیز عیار را رعایت کند.
                                                                                                   01.png

 

 

نوشته شده در 1400/10/10 - 20:09:11
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©