خانه » بلاگ » قرارداد نظارت بر اجرای ساختمان
قرارداد نظارت بر اجرای ساختمان

قرارداد نظارت بر اجرای ساختمان

قرارداد نظارت بر اجرای ساختمان

قرارداد نظارت بر اجرای ساختمان

01.png3.jpg

نظارت ساختمان به مجموع کارها و عملیاتی که ناظر ساختمان برای اطمینان حاصل کردن از منطبق بودن عملیات ساختمانی و تاسیساتی با مشخصات موجود در پروانه ساختمان، نقشه های اجرایی، فایل های محاسباتی و … مطابق با آیین نامه های مقررات ملی ساختمان انجام می دهد، گفته می شود.
در حال حاضر اکثر پروژه های ساختمانی ناظر به صورت تک نفره یا چهار نفره می باشد. پروژه های تک ناظره، مهندس حقیقی یا حقوقی باید در هر 4 بخش معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی فعالیت داشته باشد.
اما در پروژه های با متراژ بالا، الزام 4 ناظر در هر یک از رشته های فوق الزامی است. در پروژه های بزرگ یک نفر شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان سر ناظر انتخاب می شود که علاوه بر وظایف خود، هماهنگی میان ناظران دیگر هم بر عهده دارد. اما نکته ی بسیار مهم در انتخاب سر ناظر این است که باید حتما پروانه اشتغال و صلاحیت نظارت در رشته های معماری یا عمران داشته باشد؛ زیرا وی باید علاوه بر تسلط بر مسئولیت های خود، تا حدودی باید با مسئولیت های سایر ناظران آشنا باشد.

ناظر ساختمان کیست؟

ناظر ساختمان می تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد که در زمینه پروژه های عمرانی یا ساختمانی به نظارت منصوب شود. ناظر همانطور که از معنای لغت پیداست، وظیفه سنگین کنترل و نظارت بر جنبه های مختلف کار را بر عهده دارد. شخص حقیقی یا حقوقی موظف است که پروژه را طبق استاندارد در مقرررات ملی ساخت و ساز، نظارت نماید و گزارش های خود را به نهاد مسئول یعنی شهرداری ارائه دهد.

وظایف مهندس ناظر

مهندس ناظر فردی است که از سوی کارفرما ماموریت دارد؛ او بیشتر جنبه ی کنترلی دارد و در صورت عدم انطباق کار در حال اجرا با نقشه ها، موظف است پس از تذکر کتبی به کارفرما و سازنده، برحسب نیاز درخواست اصلاح یا توقف صادر نماید. اگر مهندس ناظر بازدیدها و گزارشات خود را از نظر فنی به طور حرفه ای انجام دهد، مطمئنا با مشکل خاصی روبرو نمی شود. اما متاسفانه امروزه برخی از ناظرین به دلیل عدم آشنایی با قوانین در پروژه، منجر به بروز به مشکلات می شوند.
مهندس ناظر با استفاده از سپر محافظتی می تواند در مقابله تهدیدها دفاع کند؛ یکی از این سپرها بیمه است. و لازم است تا از بیمه های مناسب در این زمینه استفاده شود.
•    نظارت بر اطلاعات نقشه ساخت و ساز
•    نظارت بر رعایت اصول در پروانه ساختمان
•    نظارت بر بخش های عملیاتی از نظر همخوانی با طرح
•    نظارت بر مساحت ها راهروها، محل آسانسور، پلکان،و....
•    .........

کسب درآمد از 6 طریق زیر:2_221219160958.jpg

•    ارجاع کار از طریق نظام مهندسی

فرد متقاضی پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی باید از شهر محل سکونت خود، اقدام به دریافت پروانه از سازمان نظام مهندسی نماید. پس از کسب پروانه، قرد متقاضی در صف ارجاع قرار می گیرد.

•    نظارت عالیه و مشاوره

زمانی که شما به عنوان یک مشاور در پروژه ای شرکت می کنید؛ قراردادی اسنت که به صورت ماهیانه، پروژه ای و یا مبلغ مشخص شده می باشد تنظیم می گردد.

•    ناظر مقیم

وی موظف است هر روز در ساعات کاری در پروژه حضور داشته باشد

•    استخدام در شرکت های زیر نظر نظام مهندسی

شخصی است که به عنوان نماینده شرکت موظف است که ار پروژه ها بازدید داشته باشد

•    نظارت از راه هایی شبیه فریلنسرینگ

زمانی که شرکت های بزرگ پروژه می گیرند، کل پروژه را از صفر تا صد مسئولیت های آن را به یک ناظر بیرونی می دهند.

•    یک روش غیر رسمی

زمانی که ناظر راه درست نظارت را طی کرده باشد و مهارت و دانش کافی بدست آورده باشد، می تواند در حوزه اجرای ساختمان نیز فعالیت داشته باشد.

نکات کلیدی

1.    توصیه می گردد زمانی که برگ تعهد نظارت امضای محضری می شود، همزمان قرارداد نظارت با کارفرما امضا گردد؛ زیرا با توجه به ماده 7 قرارداد نظارت، چنانچه حداکثر تا 2 ماه از تاریخ عقد قرارداد، کارفرما نتواند پروانه ساختمانی را دریافت کند؛ قرارداد قابل فسخ است و ناظر می تواند 20 درصد از حق الزحمه خود را دریافت کند
2.    باید دقت داشته باشید که بند اعلام شروع به کار عملیات ساختمانی در قرارداد ذکر گردد
3.    کارفرما موظف است برنامه زمان بندی کارهای اجرایی را به اطلاع ناظر برساند و شرایط نظارت را در چهارچوب وظایف ناظر در کارگاه فراهم سازد
4.    صاحب کار موظف است ضمن مراجعه به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر، نسبت به دریافت گزارشات مرحله ای در هر بخش اقدام نماید

جمع بندی

برای آن که چالش های میان کارفرما و ناظر کمتر باشد؛ بهتر است از ابتدا در جلسه پرسش و پاسخ با کارفرما به خوبی همه جوانب را بررسی کند. نظارت ساختمان نیاز به دقت، پیگیری و دانش و مهارت دارد. اما در مرحله اول یک مهندس لازم است روی دانش علمی و تخصصی خود کار کند و سپس برای تکمیل مهارت و افزایش درآمد به سراغ مهارت های مذاکره و ارتباطات برود.
                                                                                                        01.png

 

 

نوشته شده در 1400/10/12 - 19:41:13
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©