خانه » بلاگ » قرارداد نقشه کشی
قرارداد نقشه کشی

قرارداد نقشه کشی

قرارداد نقشه کشی

قرارداد نقشه کشی

           01.png ساختمان 3_221117153545.jpeg

مقدمه

نقشه‌های ساختمانی، یک نمایش گرافیکی از هر آن چه که قرار است، در فرآیند تولید ساخته شود را نشان می‌دهد. این نقشه‌ها باید دقیق، شامل جزئیات کار، استانداردها و تکنیک‌های لازم باشد، تا از ایجاد هر گونه مشکل در آینده پروژه جلوگیری کند.
بدیهی است که دوران معاملات توافق شفاهی گذشته است و داشتن که سند قانونی خیال هر دو طرف را از بابت داشتن یک همکاری سالم راحت می‌کند.
قرارداد طراحی پلان بین کارفرمایان و مهندسان منعقد می‌گردد. کارفرمایانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند، برای طراحی ساختمان‌های خود با مهندسان نقشه‌کش قرارداد همکاری می‌نویسند. مهندسان پیمانکار طبق قرارداد وظیفه دارند، کارهایی که کارفرما از آنان خواسته را اجرا کند.
پیش از شروع کار طرفین قرارداد با موضوع مشخصی و مسئولیت‌های معین شده برای هر یک از طرفین، بر اساس متن قرارداد و با امضا آن به توافق رسمی می‌رسند. این سند مرجع محکمی در مراجع قانونی است.
نکات پیرامون ساخت یک ساختمان از قوانین و ماده‌های شهرداری ها گرفته تا سایر سازمان‌های که طی پروسه ساخت یک سازه با آن‌ها ارتباط پیدا خواهر کرد بسیار است؛ پس بهتر از پیمانکاری که با آن همکاری می‌کنید، شخص باتجربه‌ای که به تمامی باید و نبایدهای ساخت و ساز اشراف دارد، باشد.

نقشه کشی ساختمان

طراح ساختمان با برآورد هزینه‌های ساخت و ترسیم نقشه‌های ساختمانی، طرح نهایی خود را به کارفرما ارائه می‌دهد. غالبا از نرم افزارهای برا طراحی و ارائه جزئیات در طرح استفاده می‌شود.
نقشه کش‌های ساختمانی غالبا با شرکت‌های ساختمانی، معماری، تولیدی، حمل و نقل و ادارات دولتی همکاری می‌کنند.
برای شروع یک پروژه ساختمانی در ابتدا باید نقشه تهیه کرد. نقشه هر ساختمان مبنا هر پروژه است. کارفرما پس از اتمام نقشه کشی، اقدام به کسب جواز ساخت، برآورد هزینه، پیش‌بینی مدت زمان پروژه و... می‌کند. همچنین پیمانکار به سنجش محاسبات برقی، مکانیکی و... ساختمان می‌پردازد.

در نقشه کشی امروزی، ساختمان فقط به طراحی پلان ختم نمی‌شود؛ زیرا که طراحی دکوراسیون داخلی و همچنین نمای ساختمان، محوطه سازی و... پلان نیز مورد توجه است. شرکت‌های نقشه کشی در خدمات نقشه کشی خود،

اقدامات زیر را ارائه می دهند:

●    طراحی نقشه محوطه، استخر و...
●    طراحی نقشههای آپارتمانی تک واحد، دو واحد و...
●    طراحی خانهای ویلایی

قرارداد نقشه کشی را توضیح دهید؟

اسناد قرارداد یک پروژه ساختمانی هم می‌تواند به صورت نوشتاری و هم به صورت گرافیکی باشد. این اسناد مجموعه‌ای از جزئیات فرآیند پروژه‌ است، که به قیمت، زمان‌بندی، شرایط و…  می‌پردازد.

مزیت‌های تنظیم قرارداد نقشه کشی

●    وظایف و تعهدات هر یک از طرفین مشخص میشود.
●    برای انجام تعهدات و وظایف یک مهلت زمانی معین تعیین میشود
●    روابط کاری بین طرفین تعریف و حریم‌ها میشود.
●    از مراجعه به مراجع قانونی در صورت بروز مشکلات و سوءتفاهم‌ها جلوگیری میشود.
●    در صورت هر گونه اختلافی که با گفت‌وگو حل نشود، به مراجع قضایی مراجعه میشود.

ماهیت حقوقی قرارداد چگونه است؟

این نوع قرارداد به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: عقود معین و نامعین.
 عقود معین قوانین و شرایط آن در قانون مدنی ذکر شده و کاملا واضح و مبرهن است؛ ولی عقود نامعین هیچ شرطی از آن در قانون مدنی ذکر نشده است و با توافق طرفین نوشته و تنظیم می‌شود. لازم به ذکر است در قرارداد نامعین تا زمانی که قوانین جمهوری اسلامی در آن رعایت شده باشد از لحاظ قانونی کاملا مورد تایید و حمایت مراجع قانونی است و طرفین موظف به انجام تعهدات خود هستند.
قوانین کشور در هر قرارداد به صورت قانون آن کشور نوشته می‌شود. در مراجع قضایی با این قوانین طراحی شده است. هر جامعه ای دارای عرف است و در قرارداد، در هنگام نوشتن متن و قبل از امضا باید طرفین از عرف جامعه به خوبی آگاهی داشته باشند.

بدنه اصلی قرارداد چیست؟

موضوع قرارداد چهارچوب و بدنه اصلی یک قرارداد محسوب می‌شود. موضوع قرارداد باید واضح و شفاف بیان شود. موضوع قرارداد تعهداتی است که طرفین ( کارفرما و پیمانکار) لازم به اجرای آن هستند.

عواملی که بر روی نقشه تاثیر دارد: کشی 1.jpg

●    کاربری ساختمان باید مشخص شود.
●    سلیقه و الزامات تعیین شده توسط کارفرما.
●    قوانین و مقررات توسط شهرداری و شهرسازی.
●    بودجه و زمان بندی.

انواع نقشه های ساختمان

1.    نقشهای معماری
برای ساخت ساختمان باید پلان تهیه شود. در پلان چینش اتاق‌ها و ابعاد آن‌ها، محل آسانسور و راه پله و... نمایش داده شده است. البته پلان‌ها انواع مختلفی دارد؛ یکی از انواع آن پلان برش است، که ساختمان را به صورت عمودی و قطعه بریده شده از روبرو به نمایش می‌گذارد. این نقشه برای نشان دادن حمام یا سرویس بهداشتی یا از این قبیل مساحت‌ها استفاده می‌شود.
نوع دیگری که تعریف می‌شود؛ پلان موقعیت است، که برای اطلاعات ضروری زمین یا عوارض طبیعی و.. استفاده می‌شود.  این نوع پلان که اختلاف موقعیت و سطح در آن مشخص می‌شود را پلان موقعیت می‌گویند.
2.    نقشهای سازهای
در این نقشه به اسکلت ساختمان، فونداسیون، ستون‌ها و... می‌توان اشاره کرد.
3.    نقشه تاسیسات
این نقشه به طور کل به دو دسته تاسیسات مکانیکی و برقی تقسیم می‌شود. تاسیسات برقی شامل کلید و پریز، روشنایی، آنتن و.... نشان داده می‌شود.
در تاسیسات مکانیکی مواردی مانند فاضلاب، لوله کشی آب سرد و گرم، کانال کولر و... نمایش داده می‌شود.

مبلغ قرارداد نقشه کشی و طراحی پلان

تعیین مبلغ در قرارداد یکی از ارکان اساسی قرارداد محسوب می‌شود. در قرارداد کارفرما متعهد می‌شود در مقابل انجام کار مبلغی به عنوان حق الزحمه در بازه زمانی که به توافق طرفین می‌رسد،  به پیمانکار پرداخت کند.
مفاد قرارداد طراحی
✔    معرفی طرفین
✔    موضوع قرارداد
✔    مدت زمان انجام و تحویل پروژه
✔    مبلغ و حق الزحمه
✔    نحوه نظارت بر حسن انجام پروژه
✔    تعیین میزان خسارت
✔    تعیین مرجع حل اختلاف
✔    نحوه فسخ

برای طراحی یک سازه در آکادمی چه کارهایی انجام می‌شود؟

  1. بررسی نقشه‌های معماری، نوع خاک، محل راه پله و آسانسور
  2. ساخت مدل در نرم افزار
  3.  طراحی مقاومت ساختمان در برابر بارهای سنگین یا زلزله
  4.  مدل سازی دقیق اسکلت
  5.  رسم نقشه‌های اجرایی سازه
  6.  تهیه دفترچه محاسبات سازه
  7.  تایید و امضا طراح سازه
  8.  ارسال دفترچه محاسباتی به شهرداری
  9.  کنترل سازمان نظام مهندسی
  10. اصلاح مجدد

یک سند کتبی که شامل تمام شرایط و نکات مربوط به یک معامله باشد، می‌تواند هم از منافع کارفرما حمایت کند و هم معیارهای لازم را برای چگونگی کار پیمانکار مشخص کند.
قراردادی که توسط همکاران حقوقدان ما تنظیم و در سایت آپلود شده، قراردادی حقوقی است که تلاش شده تمام نکات قانونی و عرفی لازم برای داشتن یک همکاری موثر مابین طرفین یک معامله تضمین کند.

                                                                                                 01.png

نوشته شده در 1400/10/19 - 13:07:44
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©