خانه » بلاگ » قرارداد وام جعاله بانک
قرارداد وام جعاله بانک

قرارداد وام جعاله بانک

قرارداد وام جعاله بانک

قرارداد وام جعاله بانک

        01.png1.jpeg

تعریف لغوی جعاله به معنای اجرت، مزد در مقابل انجام دادن کاری به دیگری پرداخت می شود. در تعریف جعاله بانک، فردی معین یا نامعین، ملتزم به پرداخت اجرتی معلوم در قبال انجام عملی گفته می شود
در انعقاد قرارداد جعاله بانک، فرد متقاضی به بانک مراجعه می کند و اعلام می نماید که تمایل دارد بانک عملی را به نفع او انجام دهد و در مقابل آن حاضر است اجرت آن عمل را بپردازد. اگر در این شرایط بانک بپذیرد، قرارداد جعاله انعقاد می گردد و شرایطی که توسط بانک تعیین شده است را به مشتری ارجاع می دهند؛ فرد متقاضی در این شرایط چاره ای جز پذیرش شروط ندارد. در کل می توان گفت که بانک از خیلی پیشتر شروط انعقاد جعاله را تنظیم میکند و مشتری باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد با این شرایط ملحق و قرارداد ببندد یا خیر؟
موضوع قرارداد جعاله بانکی می تواند به منظور ایجاد تسهیلات برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی تنظیم شود. البته در این بخش باید متذکر شد که بانک موظف است قبل از انعقاد قرارداد، در خصوص موضوع قرارداد در حد نیاز بررسی و از اجزای قرارداد و برگشت جعل اطمینان حاصل نمایند. بانک موظف است در خصوص موضوع قرارداد از لحاظ فنی و مالی بررسی نماید.

روش های تسلیم وثیقه به بانک

•    سفته
فرد وام گیرنده علاوه بر تسلیم وثیقه به بانک احتیاج دارد یک یا دو کارمند دولتی را معرفی کند یا میتواند فردی را که دارای پروانه کسب است، نیز معرفی کند.
•    سپرده گذاری در بانک
در این روش کافی است 110 درصد از کل اصل و سود وام را در بانک سپرده گذاری کنید. در این روش دیگر احتیاجی به ضمانت وثیقه و ضامن نیست
•    ترهین شش دانگ از وثیقه غیر منقول
در این روش می توانید با ضمانت اموال غیر منقول از جمله زمین و خانه به عنوان ضمانت اقدام به دریافت وام کنید

رکن اصلی جعاله در قرارداد

•    جاعل در نمونه قرارداد جعاله وام کیست؟
فرد جاعل باید عاقل و بالغ باشد. در حوزه سازمانی نیز طرف قرارداد باید مالکیت شرکت و سازمان را داشته باشد و یا از طرف مالک، نمایندگی یا وکالت داشته باشد. جاعل شخصی حقیقی است که برای رشد و توسعه منابع مالی سازمان، به امور مربوطه برای اخذ وام رسیدگی می کند. در کل می توان گفت جاعل طرف درخواست کننده است.
•    عامل در نمونه قرارداد جعاله وام کیست؟
شخص عامل مسئولیت امور بانکی و مراحل اخذ وام را بر عهده دارد. در واقع این چنین می توان گفت که عامل کننده کار است و وی در ازای دریافت مبلغ مشخص و حق الزحمه کار مورد نظر جاعل را انجام می دهد.
•    در خصوص شرایط عامل در قانون مدنی، بیان شده است که عامل باید به سن تشخیص خوب از بد رسیده باشد و توانایی رسیدگی به کارها را داشته باشد. معین یا نامعین بودن شخص عامل ایرادی ندارد. در واقع شرط اصلی این است که عامل بتواند وام را برای جاعل اخد کند و حق الزحمه خود را دریافت نماید.
•    جعل در نمونه قرارداد جعاله وام چیست ؟
حق الزحمه ای که جاعل بابت انجام شدن کار به عامل پرداخت می کند را جعل می گویند.

به طور کلی عقد جعاله به دو دسته تقسیم می شود:

1.    عقد جعاله عام

در این نوع عقد قرارداد، شخصی که به عنوان درخواست کننده(عامل) معرفی می شود مهم نیست ویژگی خاصی داشته باشد. عامل شخصی است که پیگیری اخذ وام را برعهده می گیرد و تنها هدفی که دارد، در زمان مشخص شده وام مورد نظر گرفته شده و کار انجام شود

2.    عقد جعاله خاص 6.jpg

در این نوع قرارداد، برخلاف جعاله عام، فرد جاعل یا درخواست کننده تعیین می کند که عامل باید چه مشحصاتی و شرایطی داشته باشد تا بتواند در این قرارداد شرکت کند. همچنین ویژگی هایی از قبیل سابقه کار، مدرک و دانش نیز جزئی از مشخصات وی است.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد

•    مشخصات طرفین
در متن قرارداد مشخصات طرفین نوشته می شود. ابتدا مشخصات جاعل از جمله: نام، نام خانوادگی، نام پدر، و... ثبت می شود و سپس مشخصات عامل نیز به همین صورت نوشته می شود.
•    مورد جعاله در نمونه قرارداد
در این قسمت مشخص می شود که جاعل چه مقدار وام و از چه بانک یا موسسه ای می خواهد. همچنین میزان سود و سایر مواردی که مربوط به اخذ وام است مشخص مشخص می شود.
•    حق جعاله و نحوه پرداخت
در این قسمت از قرارداد میزان توافقاتی که طرفین برای مزد شخص عامل کرده اند؛ توشته می شود.
•    مدت قرارداد
زمان شروع و پایان قرارداد نوشته می شود. در این بازه زمانی عامل موظف است کار را به نتیجه برساند.
•    تعهدات طرفین در قرارداد
طرفین با امضا قرارداد، موظف هستند طبق ماده هایی که ضمن قرارداد آورده شده است را رعایت کنند و به آن متعهد باشند.
•    وجه التزام
در این بخش توضیح داده می شود که اگر عامل نتواند در زمان معین و تعیین شده در قرارداد کار را به سرانجام برساند، باید به ازای تاخیر، جریمه ای بپردازد.
•    مرجع حل اختلاف
این بخش گزینه داوری یا دادگاه برای مرجع حل اختلاف با توافق طرفین انتخاب می شود. زمانی که طرفین قرارداد به مشکل یا اختلاف دچار شوند، طرفین می توانند به داور تعیین شده مراجعه کنند تا او میان آن ها حکم دهد.
•    فسخ
طرفین می توانند تا زمانی که عمل تمام نشده باشد از قرارداد رجوع کنند؛ اما اگر جاعل در وسط قرارداد آن را فسخ کرد مجبور است اجرت المثل عامل را بپردازد.

آثار جعاله

اگر عامل قسمتی از کار را انجام داده باشد و پس از آن جعاله فسخ شود، عامل برای عملی که انجام داده است باید اجرت و پاداش خود را دریافت کند.
اگر جاعل کاری را انجام داد اما به نتیجه نرسید مسلما اجرتی را دریافت نخواهد کرد. در این شرایط باید گفت که زمانی جاعل مستحق دریافت پاداش است که به صورت کامل کاری را انجام داده باشد و به جاعل تحویل دهد.

 
نتیجه گیری

عقد جعاله تعدی جایز است که در متن اشاره کردیم. قبل از انجام عمل خاصیت جایز بودن را دارد و بعد از آن لازم خواهد بود.
عقد جعاله عقدی معین است بدین معنا که نام و شرایط و احکام خاص آن در قانون موضوعه بیان شده است.   

                                                                                                        01.png

نوشته شده در 1400/10/11 - 21:11:53
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©