خانه » بلاگ » قرارداد وکالت و حق الوکاله میان وکیل و موکل
قرارداد وکالت و حق الوکاله میان وکیل و موکل

قرارداد وکالت و حق الوکاله میان وکیل و موکل

قرارداد وکالت و حق الوکاله میان وکیل و موکل

قرارداد وکالت و حق الوکاله میان وکیل و موکل

        01.png وکیل 5.jpg

تعریف وکیل

وکیل، شخصی تحصیل‌ کرده و آگاه به علم قانون است، که به واسطه عضویت در کانون وکلا و داشتن پروانه وکالت، از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی، به عنوان نماینده حقوقی ایشان و تحت چارچوب اختیاراتی که دارد، در دادگاه‌ها و مراجع قانونی حضور پیدا می‌کنند.
وکلا با تکیه بر دانش حقوقی خود و استفاده از شواهد و مدارک موجود در پرونده و کنکاش آن‌ها از موکلین خود در ساحت دادگاه و نهاد قانون، حمایت و دفاع می‌کنند.
بسیار پیش ‌می‌آید، وکیل با میانجی‌گری از طریق مذاکره و سازش، طرفین دعوا را به صلح دعوت کند.
وکلا  متعهد به تلاش برای برقراری عدالت و سعی در جهت منافع موکلین خود قسم یاد می‌کنند و یادآور می‌شوند که شرافتشان وثیقه این قسم است.

موکل

موکل شخصی است، که وکیل را برای پیشبرد، پیگیری امور و پاسخگویی به نمایندگی خود، به نهاد قانون معرفی می‌کند.

تعریف وکالت

وکالت عقدی جایز است، که یکی از طرفین قرارداد، طرف دیگر را به انجام امری به نیابت از خود وکیل می‌کند؛ بدین ترتیب وکیل از جانب او صحبت و از منافع او حمایت می‌کند.
پیگیری مراحل قانونی دادگاه‌ها و دادسراها، توسط خود شخص و یا توسط وکیل یا موکل انجام می‌شود.
به موجب ماده ۶۵۹ قاونون مدنی، وکالت به دو دسته مطلق یا عام و مقید یا خاص تقسیم می‌شود.

وکالت عام یا مطلق

به موجب وکالت مطلق، موکل شخصی را برای انجام  تمامی امور وکیل می‌کنند، که شامل امور اداری و مالی و... است. این گونه وکالت دادن بی قید و شرط به وکیل می‌تواند، به ضرر موکل باشد.

وکالت مقید یا خاص

در وکالت مقید، مورد وکالت مشخص است و وکیل باید در همان موضوع معین عمل کند. در واقع این نوع وکالت مختص به یک مسئله خاص است.

وکالت با واسطه

در تعریف وکالت با واسطه، هنگامی که موکل شخصی را وکیل می‌کند، تا وکیلی برایش انتخاب کند، به این عمل را حق توکیل می‌گویند.

چون چنین مسئله می‌توانند، چالش‌زا باشد و موکل را متضرر کند؛ قانون‌گذار در ماده ۶۷۲ قانون مدنی تصریح کرده که وکیل در امری نمی‌تواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد، مگر این که صریحا یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل باشد. همچنین در ماده ۶۷۳ بیان کرده، اگر وکیلی حق توکیل نداشته باشد و وکالت را به شخص ثالثی واگذار کند، هم وکیل و هم شخص ثالث در مقابل موکل نسبت به خساراتی که محسوب می‌شود، مسئول خواهند بود.

وکالت فضولی

در تعریف وکالت فضولی، زمانی که هیچ گونه وکالتی شخصی از فردی ندارد، اما تمامی کارهای قانونی و معاملات به اسم او انجام می‌شود.

قرارداد چیست؟

قرارداد یک نوع سند مکتوب است، که به دو صورت رسمی و غیر رسمی و بین افراد به دو روش شفاهی و کتبی تنظیم می‌شود.
زمانی که قرارداد به صورت کتبی تنظیم گردد، شکل رسمی به خود می‌گیرد.
برای تنظیم این قرارداد، وجود یک وکیل باعث می‌شود که طرفین ذکر کنند، که تنظیم این قرارداد در دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده است و شکل رسمی به خود گرفته است.

انواع قراردادها:

●    قرارداد لازم الاجرا بودن
●    قرارداد جایز
●    قرارداد دو وجهی
●    قرارداد خیاری
●    قرارداد منجز
●    قرارداد معلق
●    قرارداد مجانی
●    قرارداد عهدی
●    قرارداد تملیکی
●    قرارداد تشریفاتی
●    قرارداد رضایی
●    قرارداد عینی
●    قرارداد مسامحه ای
●    قرارداد مغابنه ای
●    قرارداد مشروط
●    قرارداد مطلق
●    قرارداد فردی
●    قرارداد جمعی
●    قرارداد مبتنی بر مذاکره
●    قرارداد تحمیلی
●    قرارداد الحاقی

انواع وکالت وکیل 4.jpg

وکالت تعیینی

 این نوع وکالت را هم می‌توان به وکیل پایه یک هم پایه دو دادگستری وکالت داد. موکل برای پرونده خود، خود تصمیم می‌گیرد و وکیل معین و انتخابی را خود انتخاب می‌کند و وکالت می‌دهد.

وکالت اتفاقی

افرادی که علم و اطلاعات حقوقی کافی برای وکالت را دارند، ولی وکیل نیستند، می‌توانند برای خانواده‌های درجه یک و دو خود تا طبقه سوم، سه نوبت در سال وکالت کنند؛ که برای این امر واجب است، مجوز لازم را از کانون وکلای محل گرفته شود.

وکالت تسخیری

دادگاه و دادگستری برای افرادی که متهم به جرمی هستند و مجازاتی مانند قصاص، اعدام، حبس ابد در پرونده در انتظارشان است، منتهی متهم بنا بر هر دلیلی وکیلی معرفی نکرده باشد، یک وکیل دادگستری برای وکالت تعیین می‌کند. این طور می‌توان گفت، جرایمی که مجازات سنگینی دارد و متهم وکیل نداشته باشد، دادگاه برای متهم، وکیل تسخیری بر می‌گزیند؛ اما در جرایم منافی عفت متهم می‌تواند از قبول یا حضور وکیل امتناع کند.

انعقاد قرارداد وکالت

قرارداد وکالت قراردادی است، که با توافق طرفین صورت می‌گیرد؛ برای رسمی شدن این موضوع، می‌توان قرارداد را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمود.
در قرارداد باید دعوا مراجع قضایی مطرح و منعقد گردد؛ که انعقاد چنین قراردادی به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه قرارداد الکترونیک قضایی انجام می‌گیرد. این نوع عقد، می‌تواند عقد لازم یا جایزی باشد، که باید حتما در متن قرارداد این مسئله ذکر شود.

نکات مهم در تنظیم قرارداد وکالت

●    مشخصات طرفین قرارداد (وکیل و موکل)
●    موضوع قرارداد وکالت صریح و مشخص در قرارداد ذکر شود.
●    حدود اختیارات وکیل و انجام اموری که از طرف موکلش به او اختیار داده شده، باید مشخص گردد.
●    حق الوکاله وکیل.

نحوه پرداخت حق الوکاله

برای پرداخت حق الوکاله لازم نیست، که کل مبلغ را به صورت یک جا پرداخت گردد، بلکه می‌توان به صورت توافقی درصدی در مرحله اول طرح دعوا و ثبت دادخواست پرداخت شود و درصدی از آن را بعد از صدور رای.
هزینه‌های دادرسی نیز بر عهده موکل می‌باشد.

حق الوکاله چیست؟

حق الوکاله به دستمزد وکیل گفته می‌شود، که اصولا برای انجام کاری به او پرداخت می‌شود. حق الوکاله بر اساس نوع پرونده و منطقه‌ای که در آن مشغول به فعالیت است و وکالت را قبول می کند، متغیر است.
بنابراین می‌توان این گونه گفت دستمزد وکیل بر اساس تعرفه قانونی تعیین می‌شود و یا این که بر اساس توافق طرفین به عنوان حق الوکاله در قرارداد ذکر می‌شود.

نکات مهم در قرارداد وکالت

1.    واضح و صریح درباره مبلغ قرارداد توضیح داده شود.
2.    حدود اختیارات وکیل تعیین شود.
3.    راه‌های فسخ قرارداد مشخص شود.
4.    مشخصات دقیق طرفین ذکر گردد.

قرارداد وکالت به دلیل آن که بخشی از اختیارات قانونی ما را به دیگری می‌بخشد، از جمله قرارداد‌های مهم حقوقی است. تیم حقوقی ما کوشیده، با درج تمام مفاد و بند‌های لازم قانونی در این قرارداد، به شما برای داشتن یک قرارداد وکالت معتبر، اطمینان خاطر دهد.

                                                                                                 01.png

نوشته شده در 1400/10/10 - 19:28:05
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©