خانه » بلاگ » قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان
قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان

قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان

قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان

قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان

                            01.png

مقدمه

پیمانکار ساختمان با فعالیت هایی که در حوزه ساخت و ساز واحد های تجاری و مسکونی وجود دارد، در ارتباط است. در یک پروژه آن چه که کارفرما یک پروژه ساختمانی از پیمانکار انتظار دارد، این است که  بتواند با مدیریت بودجه مالی و برنامه ریزی دقیق پروژه را در زمان مشخص شده به پایان برساند.

قرارداد پیمانکاری ساختمان در 3 مرحله انجام می شود

•    عقد قرارداد پیمانکاری
•    آغاز پروژه و مراحل انجام
•    پایان پروژه و تحویل به کارفرما

در متن قرارداد توافقاتی که بین طرفین (کارفرما و پیمانکار) می شود، جزئیات مدت زمان پروژه و مبلغ مورد توافق و هزینه های مصرفی مصالح به طور کامل ذکر می شود.
پیمانکار ساختمان وظیفه دارد تمام پیشنهادات خوب خود را در راستای بهتر شدن پروژه با برنامه ریزی کامل به کارفرما ارائه دهد. برای آنکه پیشنهادات یک پیمانکار مورد قبول واقف شود بهتر است از پروژه های کاری قبل او بازدید و رزومه اش بررسی شود. یک پیمانکار باتجربه و متخصص می تواند پروژه را در مواقع بحرانی نجات دهد.

پیمانکار ساختمان یک شخص حقیقی یا حقوقی است که تسلط کافی بر حوزه ساختمان، نقشه کشی، معماری و مصالح ... دارد. از وظایف مهم پیمانکار ساختمان این است که در زمان مشخص و پیش بینی شده پروژه را به پایان برساند و در غیر این صورت تمهیدات و پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان مالی باید بیندیشد. یک پیمانکار منضبط، خوش اخلاق، مدیر، کارآمد و دقیق است که می تواند پروژه ای بزرگ و مهم را به سرانجام برساند..

آرماتوربندی کار تخصصی است. آرماتور بندی یکی از اصول بتنی، مهندسی است که مقاومت فونداسیون را  تامین می کنند. اجرای آرماتور استحکام کششی یک سازه را بالا می برد.
آرماتوربندی فرآیندی است که در آن میلگردها و فولادهای بتنی توسط جوشکاری سرد کنار هم چیده و به هم وصل می شوند. بتن ماده ای خمیری است که به هر شکلی در می آید اما به کمک آرماتور، مهندسین شکل دلخواه را به بتن داده، سفت می شود و استحکام لازم را می گیرد.
آرماتوربندی با قرار گرفتن چندین میلگرد ساده و راست بر روی هم و در سقف انجام می شود. آرماتوربندی باید مطابق با اصول مهندسی و اندازه های مناسب انجام شود.

اصول آرماتوربندی

1.    از آرماتورهای زنگ زده یا آغشته به روغن نباید استفاده شود.
2.    رعایت ضوابط خاموت گذاری
3.    فاصله خاموت ها باید 20 سانت باشد.
4.    آرماتورها توسط قیچی باید بریده شود.
5.    فاصله آرماتورها حداقل باید 5/2 سانت باشد.

مزایای آرماتوربندی

بتن آرماتوربندی شده از قدرت و استحکام بیشتری نسبت به سایر مصالح برخوردار است.  مقاومت سازه بتنی در برابر آب و آتش قابل توجه است. با استفاده از آرماتوربندی می توان شکل های مختلفی به بتن داد و هزینه های بتن های آرماتوربندی شده کمتر است. در سازه های بتنی نیاز کمتری به مهارت وتخصص وجود دارد.

معایب آرماتوربندی

استحکام کششی و نهایی بتن حدود یک دهم استحکام فشاری آن است. هزینه های شکل دهی بتن دارای آرماتوربندی نسبتا بالاست. انقباض در بتن باعث ترک و کاهش قدرت آن می شود.

انواع قرارداد آرماتور بندی ساختمان

•    فونداسیون
در قرارداد آرماتور بندی فونداسیون ساختمان، درباره ستون و سقف و دیوار پرشی و... توضیح داده شده است. به طور کلی می توان گفت این نوع قرارداد تمام مراحل انجام عملیاتی ساختمان در آن ذکر شده است.
•    قالب بندی
این قرارداد فقط شامل آرماتوربندی، شمع بندی و بتن ریزی و قالب بندی می باشد.
•    آرماتور بندی ساده

مفادی که باید در  قرارداد آرماتور بندی ساختمان ذکر شود:

•    مشخصات طرفین قرارداد (هنگام تنظیم و نوشتن قرارداد، هویت حقیقی و حقوقی طرفین قرارداد باید برای یکدیگر محرز و نوع رابطه آن ها کاملا مشخص باشد.)
•    موضوع قرارداد (باید به طور دقیق خدماتی که طرفین باید به  یکدیگر ارائه کنند و توقعاتشان از هم ذکر شود.)
•    مشخصات پروژه (ذکر تمامی مشخصات فنی ساختمان، مواد و مصالح به کار رفته از هر گونه سهل انگاری یا سوء استفاده توسط پیمانکار جلوگیری کرده و از طرفی اگر کارفرما درخواست به کارگیری مصالحی غیر از آن چه که در قرارداد قید شده است را داشته باشد، به خصوص اگر مصالح گران قیمت تری مدنظر باشد، این بند از قرارداد به کمک پیمانکار می آید.)
•    مبلغ قرارداد (مبلغ قرارداد پس از بررسی تمامی جوانب اعم از مصالح، تجهیزات، نیروی انسانی و... توسط یکی از طرفین پیشنهاد داده شده و هر دو بر روی آن به توافق می رسند.)
•    شرایط پرداخت (در این بند باید تمامی جزئیات مراحل و میزان پرداخت ذکر شود. همچنین باید مشخص شود که نحوه پرداخت توسط کارفرما به صورت نقدی، اوراقی یا ... است.)
•    اسناد و مدارک (ارائه مدارک چون نقشه های کلی، اجرایی، تفصیلی و ... از سوی کارفرما به پیمانکار از ضروریات است.)
•    مدت زمان انجام کار (در این بند زمان شروع و پایان پروژه، نحوه محاسبه تاخیرات، روزهای کاری و مرخصی های نیروی انسانی باید به صورت دقیق ذکر شود.)
•    دیرکرد طرفین در انجام پروژه (از ان جایی که در صورت بروز هر گونه مشکلی که سبب خواب سرمایه یا ضرر شود یکی از طرفین دچار زیان می شود، واجب است تمامی نکات مربوط به دیرکرد طرفین در قرارداد ذکر شود.)
•    نحوه نظارت
•    تعمیرات و نگهداری از پروژه انجام شده
•    تعهدات پیمانکار و کارفرما
•    ضمانت حسن انجام کار

قرارداد آرماتوربندی ساختمان چگونه نوشته می شود؟

1.    موضوع قرارداد

موضوع قرارداد همان توافقی است که بین پیمانکار و کارفرما صحبت شده است و شرح کامل عملیاتی است که قرار است انجام شود.
2.    محاسبات فنی

این محاسبات، قوانینی از پیش تعیین شده ای است که در آیین نامه ساخت و ساز و امور صنفی تعریف شده است و رعایت آن الزامی است.
3.    هزینه و مبلغ

در مرحله اول مبلغ کلی قرارداد نوشته می شود و سپس هزینه ها را به صورت تفکیک شده و جزئی نوشته می شود.

کارفرما در قرارداد پیمانکاری آرماتوربندی چه وظایفی دارد؟

کارفرما باید فضای مناسبی برای دسترسی به فضای مناسب و امن برای برپایی کارگاه و انبار مصالح و... در اختیار پیمانکار بگذارد. کارفرما باید تامین هزینه های کارگاه را به عهده بگیرد. همچنین نظارت بر پروژه آرماتوربندی و تایید گزارش باید توسط کارفرما باشد.

فرض کنید کارفرما یک ساختمان هستید و به یک پیمانکار آرماتوربندی احتیاج دارید که کار را به او بسپارید و یا خود آرماتوربند هستید و می خواهید با مشتریان خود قرارداد تنظیم کنید.
شما یک آرماتور بند ساختمان هستید و میخواهید میلگرد و سایر محصولات فولادی را به صورت قراردادی نصب کنید و همچنین می خواهید در ازای عقد قرارداد با مشتریان به صورت کاملا حرفه ای و قانونی رفتار کنید، در این قرارداد می توانید به هر آنچه که به آن احتیاج دارید دسترسی پیدا کنید.

                                                                                                    01.png

 

نوشته شده در 1400/10/19 - 20:19:34
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©