خانه » بلاگ » قرارداد پیمانکاری خدمات
قرارداد پیمانکاری خدمات

قرارداد پیمانکاری خدمات

قرارداد پیمانکاری خدمات

قرارداد پیمانکاری خدمات   خدمات 3.jpg

قرارداد پیمانکاری خدمات یکی از پر استفاده ترین انواع قراردادهای استخدامی می باشد. در این قرارداد یک طرف کارفرما نام دارد که امور خاصی از موضوع قرارداد را تحت شرایط خاص به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار می کند.
قرارداد پیمانکاری خدمات را می توان در حوزه های مختلف کاری مانند حمل و نقل، نظافت و امور خدماتی، نرم افزار و... استفاده کرد. بندهای این قرارداد مانند بندهای عمومی قراردادهای دیگر شامل مشخصات طرفین، مدت قرارداد، دستمزد، حل اختلاف، فسخ، و... می باشد و شامل یکسری نکات که بستگی به موضوع خدمات مورد نظر دارد.
موضوع قرارداد باید به طور واضح و شفاف ذکر شود تا نکات دقیق خدمات مورد نیاز نوشته شود. اغلب در پروژه های بزرگ، شرح خدمات مورد نظر و مشخصات فنی دقیق آن ها، در قالب پیوستی جداگانه به قرارداد ملحق می شود.
در خصوص میزان دستمزد در بند قرارداد، باید چگونگی روند پرداخت صریحا بیان شود. به عنوان مثال کارفرما ممکن است شرط کند که با پیش پرداخت مبلغ سه میلیون تومان در آغاز کار موافق است و در صورت پیشرفت، پرداخت های بعدی انجام می شود.
در خصوص برخی امور ممکن است اطلاعات و اسنادی وجود داشته باشد که حفظ آنها برای تجارت کارفرما ضروری است؛ در این صورت پیشنهاد می کنیم که یک بند اختصاصی تحت عنوان محرمانه تدوین شود و موارد مورد نظر کارفرما ذکر گردد. اصول قرارداد پیمانکاری خدمات، توجه به جزئیات خاص فنی خدمات مورد نظر است.
قرارداد پیمانکاری خدمات در خصوص پروژه های غیر ساختمانی، یک گزینه ی بسیار مطلوب برای اهداف کارفرمایان است و همچنین می تواند جایگزین مناسبی برای قرارداد کار موقت نیز باشد.

مزایا قرارداد میان کارگر و کارفرما

•    قرارداد پیمانکاری خدمات به گونه ای است که به دلیل تنوع زیاد می تواند در حوزه های کاری مختلف نیاز های کارفرما را برآورده نماید. از حوزه های کاری مختلف می توان به قراردادهای مدیریت پروژه، قراردادهای سنجشی، قراردادهای مدیریتی، قراردادهای طراحی و ساخت و... نام برد.
•    با توجه به جامع بودن قرارداد پیمانکاری خدمات، این قرارداد می تواند اهداف و ومقصود کارفرما را برساند.
•    قرارداد پیمانکاری خدمات شامل اسناد و مدارکی می باشد که از آن به عنوان شرایط عمومی و شرایط اختصاصی یاد می شود

اصول قرارداد

قرارداد پیمانکاری خدمات همانطور که از اسم آن مشخص است همانند قرارداد پیمانکاری عمرانی می باشد چه بسا که بندهای عمومی قرارداد پیمانکاری را نیز دارا است. اما با توجه به اصول قرارداد پیمانکاری خدمات، این قرارداد با سایر قرارداد های متفاوت است.
بند های عمومی قرارداد پیمانکاری خدمات و قرارداد پیمانکاری عمرانی، هر دو بند های یکسانی دارد؛ مانند مشخصات طرفین، مدت قرارداد، دستمزد، فسخ و... می باشد. اما در خصوص بند موضوع قرارداد پیمانکاری خدمات، همانطور که در بالا توضیح داده شده است، باید نکات دقیق خدمات مورد نیاز ذکر شود.
یکی دیگر از بندهای مهم این قرارداد، مشخص کردن محدوده عملیات یا پروژه است. در این قسمت باید یک جدول زمانی دقیق تنظیم شود و فازها و مقاطع مختلف پروژه را در قرارداد تفهیم و پای بندی پیمانکار را به زمان بندی تعیین شده، تضمین کرد.
همچنین یکی دیگر از بندهای مهم قرارداد، اعمال نظارت کارفرما یا ناظر را بر پیمانکار باید مشخص کنید. یکی از مزایای این بند، باعث می شود که محدوده نظارت ناظر یا کارفرما مشخص شود تا در آینده دچار اختلاف خاصی نشوید.

حق بیمه

•    ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی برای پوشش امور بیمه‌ای کارگران و شاغلانی ‌که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می باشند تدوین و وضع شده است.
•    در واقع آن دسته از کارفرمایان و پیمانکار هایی که تحت پوششی سازمان تامین اجتماعی هستند موظف به رعایت ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی می باشند.
•    حق بیمه در قرارداد های پیمانکاری به صورت درصدی از مبلغ قرارداد می باشد.
•    در واقع طبق مستفاد از ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی در حالاتی که انجام اموری به شکل مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی سپرده می‌شود کارفرما موظف است در قراردادی که منعقد می کند مقاطعه کار را موظف به پرداخت کل حق بیمه کند.
•    در واقع ماده ۳۸ تمامی پیمانکار ها و کارفرمایان را مکلف کرده است که علاوه بر بیمه کردن کارکنان خود برای بیمه کردن نیروهای پروژه های مناقصه ای و قراردادی نیز اقدام کند‌.
•    توجه به چگونگی انجام پیمان در پیمانکاری خدمات نیز مهم است و ممکن است به دو شکل انجام شود:
_ حالتی که پیمانکار خود کار را به عهده بگیرد.
_ حالتی که پیمانکار کار را به یک مقاطعه کار بسپارد.
در این حالت بخش قابل توجهی از مسئولیت های قانونی مربوط و متوجه به شخص پیمانکار ثانوی است.
•    در زمانی که پیمانکار خود انجام کار را به عهده بگیرد دو شکل متصور است:
یا آن که پیمانکار کار را به تنهایی و بدون داشتن کارگر انجام دهد،لذا در این حالت که پیمانکار کارگری را به کار نگرفته است در نتیجه تکلیف به پرداخت حق بیمه نیز نخواهد داشت.
یا آن که پیمانکار از کارگر استفاده کند.

قرارداد پیمانکاری خدمات تک نفره پیمانکاری2.jpg

قرارداد پیمانکاری تک نفره بدین معنی است که کارفرما پروژه ای را در اختیار یک شخص حقیقی می گذارد. این قرارداد همانند قرارداد پیمانکاری خدمات، با ماهیت پیمانکاری و امور بین کارفرما و شخص حقیقی می باشد.  در این نوع قرارداد به طور کلی اینطور می توان گفت که انجام یک فعالیت خاص را به یک نفر می سپارند و وی شخصا وظیفه دارد آن را به پایان برساند.  

سخن آخر

همانطور که در متن توضیح داده شد، این قرارداد در موارد به خصوصی می تواند برای طرفین مفید باشد. اما برای تشخیص این در چه شرایطی این قرارداد مفید است، باید موضوع پروژه بررسی گردد. زمانی که این قرارداد را انتخاب کرده اید باید به شرایط خاص هر پروژه و بندهای اختصاصی یا پیوست ها و موضوع قرارداد توجه کنید.
تیم حقوقی سایت قرارداد نویس با اشراف کامل به شرایط عمومی و اختصاصی قرارداد پیمانکاری خدمات، اماده ارائه مشاوره و خدمات رسانی در این حوزه به شما عزیزان می باشد.  

                 

 

نوشته شده در 1401/10/11 - 20:24:55
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©