خانه » بلاگ » قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان
قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

             01.png2.jpg

آب مورد نیاز ساختمان از طریق لوله کشی تامین می شود. اجرای اصولی این کار باعث بالا رفتن طول عمر ساختمان می شود. لوله کشی استاندارد در کل ساختمان توزیع می گردد و باعث توزیع آب به کل ساختمان می شود. از این رو یکی از مهم ترین امور در ساختمان سازی، لوله کشی استاندارد و اصولی است.

اصول اولیه

رعایت نکات اصول اولیه در لوله کشی از اهمیت زیادی برخوردار است. اتصال لوله ها باید به نحوی باشد که رسوب گذاری داخل آن جلوگیری شود. همچنین در هنگام اتصال لوله ها باید توجه به آب بندی و هوا بندی صحیح آن ها داشته باشید. اگر هوا بندی و آب بندی به صورت صحیح انجام نشود، باعث استشمام بوی نامطبوع داخل ساختمان می گردد.
از دیگر نکاتی باید به آن توجه ویژه ای داشت؛ هنگام نصب لوله ها، لوله ها باید به نحوی قرار بگیرند که وزن زیادی را متحمل نشوند. برای کنترل وزن می توانید یک وسیله ای را در زیر آن قرار دهید و مقاومت آن را تا اندازه ای بالا ببرید.

ارکان قرارداد

1.    طرفین قرارداد پیمانکاری

زمان تنظیم قرارداد طرفین قرارداد باید به طور کامل و دقیق معرفی گردند. طرفین قرارداد ممکن است فردی حقیقی یا حقوقی باشد. طرفین پس از کنترل احراز هویت یکدیگر و نگهداری یک نسخه نزد خود، قرارداد را تنظیم می کنند.

2.    موضوع قرارداد

در این بند باید به طور واضح و شفاف در مورد موضوع و خدماتی که قرار است پیمانکار، در حین تا پایان اتمام قرارداد را انجام دهد؛ توضیح داده شود. همچنین درمورد توقعاتی که کارفرما از پیمانکار دارد، باید ذکر شود.

3.    محاسبات و مشخصات فنی

مشخصات فنی بر اساس دستورات کارفرما و مهندس ناظر صادر می شود.
•    لوله های فاضلاب و آب باران پروژه از دو بخش تشکیل شده است :

بخش اول : لوله های فاضلابی سرکاسه دار .

بخش دوم : شامل لوله های فاضلاب بست و لاستیک

•    کلیه سایز لوله های فاضلابی ۴ اینچ به بالا بایستی از نوع سرب کنف و مابقی لوله ها این سایز ۴ اینچ از نوع بست و لاستیک استفاده گردد .
•    کلیه لوله های فاضلابی بایستی توسط ساپورت و بست محکم شود
•    شیب کلیه لوله های فاضلاب باید طبق نقشه های اجرایی که تحویل پیمانکار گردیده است؛ انجام شود.
•    از شکستن تیرچه ها برای جوش دادن ساپورت ها و یا بست و یا استفاده از میلگردهای سقف کاذب جداً خودداری گردد
•    کلیه لوله های هواکش و سرویس ها از نوع پلیکا و یا پی وی سی از نوع پلیکای قوی می باشد
•    کلیه لوله های گالوانیزه مصرفی جهت لوله کشی سرد و گرم از نوع گالوانیزه سنگین با اتصالات دنده ای باشد
•    اجرای کلیه لوله کشی های سرمایش و گرمایش ، همچنین لوله کشی آتش نشانی ، از نوع لوله های فولادی و سنگین باشد
•    کلیه ساپورت ها از نوع نبشی دوبل مطابق دیتیل اجرایی به پیمانکار تحویل و مطابق نمونه از ایشان تحویل گرفته می شود  
•    با توجه به تراز سقف ها و اندازه مجاز جهت نصب ساپورت ها ، و همچنین با توجه به قابلیت تنظیم ساپورت ها و شیب های مربوطه توضیح داده شده برای لوله های فن کوئل نسبت به اجرای آن اقدام گردد و درصورت مشاهده موارد غیرمجاز بایستی جهت رفع نقص اقدام گردد.


4.    مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد یک گفتگوی توافقی است که کارفرما تعیین میکند و پیمانکار پیشنهاد می دهد. در توافق مبلغ قرارداد باید هزینه مواد و مصالح، سود پیمانکار، منابع انسانی و... لحاظ شود.

5.    شرایط پرداخت

چگونگی روند پرداخت به صورت مرحله ای واریز می گردد. که می تواند به صورت نقدی یا اوراق در نظر گرفته شود.

6.    اسناد پیمان

در زمان تنظیم قرارداد، مدارکی از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می شود.

7.    مدت زمان قرارداد4.jpeg

در این بند باید به صورت واضح بیان شود که مدت زمان انجام کار، تاریخ شروع و پایان آن چه مقدار است تا در آینده دچار اختلافات نگردد. همچنین نحوه جریمه تاخیرات پیمانکار نیز در این بند مشخص می شود.

8.    دیر کرد طرفین

در صورتی که هر یک از طرفین دیر کرد داشته باشند، باید به نحوی برای طرف مقابل جبران کنند. اگر کارفرما تاخیر داشته باشد، پیمانکار می تواند زمان بندی را تغییر دهد؛ همچنین اگر پیمانکار تاخیر داشته باشد کارفرما با جریمه ریالی از حساب وی می تواند کسر کند.

9.    تعهدات پیمانکار

در این بند وظایف اصلی پیمان کار مشخص می شود. پیمانکار متعهد می شود که پروژه را طبق آن چه که خواست کارفرما و در نقشه های اجرایی آمده است را انجام دهد. همچنین متعهد می شود که تجهیزات و اجناس مورد نیاز که کارفرما به او تحویل می دهد را نگهداری کند.

10.    تعهدات کارفرما

کارفرما متعهد می شود که طیق توافقاتی  که با پیمانکار انجام داده است را پایبند باشد. در این توافقات تهیه اجناس، اتاق پرسنل، پرداخت مبلغ تعیین شده و... است؛ همچنین وی تمام یا بخشی از کارگاه را بیمه می کند.

11.    موارد فسخ

در هنگام تنظیم قرارداد، پیمانکار شرایط خود را برای حق فسخ با انصراف در خواست می نماید؛ همچنین کارفرما حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. اما اگر تاخیر در پروژه، واگذاری پروژه به شخص دیگر، غیبت غیر موجه و.... صورت گیرد، کارفرما می تواند به صورت قانونی قرارداد را فسخ کند.

سخن آخر

لوله کشی ساختمان یکی از مهم ترین بخش های ساختار ساختمان می باشد. به همین دلیل قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب، از قراردادهای مهم و دارای نکات حقوقی بسیار است. لذا در زمان تنظیم این قرارداد دقت لازم را داشته باشید تا در آینده دچار مشکل میان طرفین نشود.
همچنین باید این نکته توجه کرد که هر کشوری اصول و قوانین متفاوتی دارد؛ پیمانکاری که مسئول لوله کشی ساختمان است، وظیفه دارد تا به اصول و قوانین لوله کشی در ساختمان آشنایی کامل داشته باشد و آن را رعایت کند. در ایران سازمان مقررات ملی، قوانین زیادی برای لوله کشی ساختمان قرار داده است. اگر قصد لوله کشی را دارید بهتر است از افراد متخصص استفاده کنید.
مشاوران حقوقی سایت قرارداد نویس در این مقاله سعی نموده اند، یک جمع بندی کلی و توضیحات کافی برای درک این قرارداد به شما عزیزان ارائه دهند. امیدواریم استفاده لازم را داشته باشید.

                                                                                                        01.png

 

نوشته شده در 1400/10/12 - 20:55:10
دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است!
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوال های خود را بپرسید.
قرارداد نویس
آدرس: قم، پردیسان، بلوار تقوی،پلاک 29
تلفن: 02538838450
ایمیل: qarardadnevis.ir@gmail.com
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به قراردادنویس می باشد. ©